top of page
ANJA _ GBB-ineenflits 2-6-17 (1).jpg

De 7 grootste energievreters

Bijgewerkt op: 23 aug. 2021

Het kenmerk van energielekken is dat je energieniveau hierdoor daalt. Je energiebalans wordt verstoord. Daarom is het goed om inzicht te hebben in zowel energiegevers als energielekken. Een goede energiehuishouding begint met bewustwording en inzicht.


We rennen vaak weer snel door en rationaliseren gevoelens weg. Soms is dat negatieve ervaring, gebeurtenis, persoonlijk verlies al een jaar of langer geleden, maar komen emoties alsnog omhoog, bijvoorbeeld op een moment dat de werkdruk hoog is of je zo moe bent dat je het niet meer tegen kunt houden.


Hieronder heb ik een paar voorbeelden uitgewerkt van mogelijke energielekken. Wellicht dat je ze herkent. Pas als je je er van bewust bent, kunt u er immers iets mee doen.


Onderstaande ervaringen komen uit mijn praktijk.

  1. Piekeren/malen/overmatig (negatief) denken, je zorgen maken, angst over de toekomst (niet in het NU zijn). Onze westerse wereld is helaas erg gericht op ratio, effectiviteit en resultaatgerichtheid. Veel mensen raken hiermee steeds verder verwijderd van hun gevoel en van zichzelf. Met het denken proberen we nog enigszins ‘grip’ en controle te houden, maar daardoor stroomt het niet meer. Dit leidt tevens vaak tot slaapproblemen, waardoor je mentaal, emotioneel en fysiek nog verder uit balans raakt. Meer lezen, GRATIS tips, oefeningen, video´s, blogs om bewuster te leven.

  2. Grenzeloosheid; alles willen en geen keuzes maken (opties openhouden uit angst het verkeerde te kiezen), geen ‘nee’ zeggen, X ballen tegelijk in de lucht houden (bijv. duobaan, meerdere functies naast elkaar, baan & jong gezin, mantelzorg naast werk, doorslaan in taken/uren, overmatig sporten, etc.) We moeten van alles; Moeten kost veel energie. Je moet je huis schoonhouden en je moet werken en je moet de deadline halen. Maar er is verschil tussen moeten en mogen. Meer lezen

  3. Zorgen voor de ander; je over-verantwoordelijk voelen voor van alles op het werk en in je privé leven is uitputtend. Teveel op je nek nemen dat daar niet thuishoort, té loyaal zijn en jezelf wegcijferen. Als je ‘druk’ bent met zorgen voor de ander, levert dat erkenning, aandacht en waardering op. Bovendien hoef je zo niet met jezelf bezig te zijn. In de coachpraktijk besteden we aandacht aan ‘Goede Zelfzorg’, dat houd jou staande. Dan hebben anderen ook meer aan je. Meer lezen

  4. Werk of dingen (mensen) doen dat niet (meer) passend is; als je (soms al jaren) niet meer het juiste werk doet en/of niet meer in de juiste werkomgeving dan kan dit veel energie kosten. Vraag je af waarom je er nog steeds zit en je eigen groei belemmert? Meest gehoorde antwoord in mijn praktijk: financiële zekerheid/veiligheid. Dit is slechts een illusie. Als je maar lang genoeg volhoudt, dan is de kans op een bore-out of burn-out groot en hoe zeker voel je je dan als het gaat om het behouden van je baan? Meer lezen, GRATIS tips, oefeningen, video´s, blogs om bewuster te leven.

  5. Gebrek aan ZINgeving en inspiratie; dit is een onderschatte bron van energie. Een die veel mensen momenteel missen in hun werk/leven. Van betekenis zijn, iets bijdragen, je toegevoegde waarde kennen en in de wereld zetten, je talenten optimaal benutten. Inspiratie is ‘voeding’ voor je ziel. Mis je dit dan is de kans groot dat je leegte ervaart, je futloos en moe voelt (dat komt dan niet door te hard werken..) Meer lezen

  6. Onzekerheid/eigenwaarde issues; hieruit ontstaan:

  7. prestatie-/bewijsdrang, (te) hard werken

  8. perfectionisme, lat hoog leggen

  9. bore-out; verveeld zijn, lat te laag leggen=onder niveau werken (om niet te falen)

  10. gevoelens van niet-genoeg