top of page
ANJA _ GBB-ineenflits 2-6-17 (1).jpg

Grenzen verleggen

Bijgewerkt op: 25 aug. 2021

Niet goed genoeg zijn, piekeren en je zorgen maken om anderen. Luister meer naar je lichaam, wat geeft het aan, wordt je er blij van of juiste niet, wordt je moe, voel je belemmeringen in je lichaam, pijn in je nek, schouders of heupen, toch weer te veel toegegeven. Je eigenwaarde opzij gezet. Durf jij je grenzen te verleggen en te beginnen met grenzen te stellen?


Je grenzen opzoeken en eroverheen gaan kan uitdagend zijn. Het leert je om niet op te geven als je iets wil bereiken, het vraagt doorzettingsvermogen. Je hebt een doel voor ogen en om die te bereiken zal je soms over je vertrouwde grenzen (comfortzone) heen moeten gaan. Maar dat geldt niet altijd. Lichamelijke grenzen verleggen kan juist ook heel anders uitpakken. Mensen verwachten veel van je en je wilt ze niet teleurstellen. In plaats van dat het jou sterker maakte en je doorzettingsvermogen een boost geeft, kropte je teveel op, ga je maar door en door, parkeer je alles wat tegen zat op mijn schouders. Je bent terug bij af en je lichaam keerde zich tegen mij. Je kan niet meer denken, slapen, ontspannen en lachen. Je bent verre van sterker geworden en .... de spanning neemt toe. Als deze te lang blijft zitten, zal je uiteindelijk nek, schouder of onderrug klachten krijgen. Neem eens de gelegenheid om stil te staan bij dingen waar je niet of nauwelijks tijd voor neemt. Want wat mis je nog voor het succes van je bedrijf? Welke stap ga je zetten in je carrière? En hoe zorg je ervoor dat je na de vakantie meer waardering krijgt voor wat je doet? Door even stil te staan kun je je leven een verrassende wending geven. Ik zal je helpen met een milde communicatiemethode waarmee je grenzen kunt leren aangeven en toch de (vriendschaps-) relatie kunt behouden.


1. Grenzen aangeven is simpel als je het bij jezelf houdt

Dus? Als je je grenzen wilt aangeven is het slim om dicht bij jezelf te blijven.

  • “Ik vind het niet prettig als je zo tegen me praat. Je geeft me het gevoel dat ik een klein kind ben.”

  • “Ik krijg het gevoel dat je me niet serieus neemt als je je werk zo laat oplevert. Ik wil je vragen hier beter op te letten.”

  • “Luister – allemaal leuk en aardig, maar ik word hier heel ongelukkig van en ik wil je vragen ermee te stoppen.”

  • ”Ik weet dat je het goed bedoelt, maar dit geeft me gewoon een beklemmend gevoel. Dus ik heb het liever niet.”

Geen discussie mogelijk.


Het heeft alles te maken met deze formule 1 : 2 : 1

De eerste 1 staat voor zinnen die beginnen met IK en die uiting geven aan jouw binnenwereld. Je gaat delen met de ander wat de situatie met jou doet van binnen. Je zinnen beginnen dus zo; ik denk, ik voel, ik weet, ik ervaar, ik zie, ik hoor, ik verwacht, ik ontdek net . . , ik twijfel, ik wil etc.

De 2 staat voor een zin die begint met; “ik begrijp wel dat jij . . .”, hiermee toon je oprecht begrip voor de ander, je bekijkt en benoemt de situatie vanuit het gezichtspunt van de ander. Doe je best om je in te leven wat maakt dat de ander doet wat ie doet en zegt wat ie zegt.

De laatste 1 staat voor een kort en bondige weergave van jouw grens. Deze zinnen beginnen met; Dus . . . , neemt niet weg dat . . . , conclusie: . . ., samengevat . . . etc.


Hieronder lees je een oefening uit de praktijk

Een patiënt van mij met hyperventilatie klachten werd door haar vriendin uitgenodigd om mee te gaan naar een vakantiehuis aan zee voor een weekend.