• Anja Kramer

Grenzen verleggen

Niet goed genoeg zijn, piekeren en je zorgen maken om anderen. Luister meer naar je lichaam, wat geeft het aan, wordt je er blij van of juiste niet, wordt je moe, voel je belemmeringen in je lichaam, pijn in je nek, schouders of heupen, toch weer te veel toegegeven. Je eigenwaarde opzij gezet. Durf jij je grenzen te verleggen en te beginnen met grenzen te stellen?


Je grenzen opzoeken en eroverheen gaan kan uitdagend zijn. Het leert je om niet op te geven als je iets wil bereiken, het vraagt doorzettingsvermogen. Je hebt een doel voor ogen en om die te bereiken zal je soms over je vertrouwde grenzen (comfortzone) heen moeten gaan. Maar dat geldt niet altijd. Lichamelijke grenzen verleggen kan juist ook heel anders uitpakken. Mensen verwachten veel van je en je wilt ze niet teleurstellen. In plaats van dat het jou sterker maakte en je doorzettingsvermogen een boost geeft, kropte je teveel op, ga je maar door en door, parkeer je alles wat tegen zat op mijn schouders. Je bent terug bij af en je lichaam keerde zich tegen mij. Je kan niet meer denken, slapen, ontspannen en lachen. Je bent verre van sterker geworden en .... de spanning neemt toe. Als deze te lang blijft zitten, zal je uiteindelijk nek, schouder of onderrug klachten krijgen. Neem eens de gelegenheid om stil te staan bij dingen waar je niet of nauwelijks tijd voor neemt. Want wat mis je nog voor het succes van je bedrijf? Welke stap ga je zetten in je carrière? En hoe zorg je ervoor dat je na de vakantie meer waardering krijgt voor wat je doet? Door even stil te staan kun je je leven een verrassende wending geven. Ik zal je helpen met een milde communicatiemethode waarmee je grenzen kunt leren aangeven en toch de (vriendschaps-) relatie kunt behouden.


1. Grenzen aangeven is simpel als je het bij jezelf houdt

Dus? Als je je grenzen wilt aangeven is het slim om dicht bij jezelf te blijven.

  • “Ik vind het niet prettig als je zo tegen me praat. Je geeft me het gevoel dat ik een klein kind ben.”

  • “Ik krijg het gevoel dat je me niet serieus neemt als je je werk zo laat oplevert. Ik wil je vragen hier beter op te letten.”

  • “Luister – allemaal leuk en aardig, maar ik word hier heel ongelukkig van en ik wil je vragen ermee te stoppen.”

  • ”Ik weet dat je het goed bedoelt, maar dit geeft me gewoon een beklemmend gevoel. Dus ik heb het liever niet.”

Geen discussie mogelijk.


Het heeft alles te maken met deze formule 1 : 2 : 1

De eerste 1 staat voor zinnen die beginnen met IK en die uiting geven aan jouw binnenwereld. Je gaat delen met de ander wat de situatie met jou doet van binnen. Je zinnen beginnen dus zo; ik denk, ik voel, ik weet, ik ervaar, ik zie, ik hoor, ik verwacht, ik ontdek net . . , ik twijfel, ik wil etc.

De 2 staat voor een zin die begint met; “ik begrijp wel dat jij . . .”, hiermee toon je oprecht begrip voor de ander, je bekijkt en benoemt de situatie vanuit het gezichtspunt van de ander. Doe je best om je in te leven wat maakt dat de ander doet wat ie doet en zegt wat ie zegt.

De laatste 1 staat voor een kort en bondige weergave van jouw grens. Deze zinnen beginnen met; Dus . . . , neemt niet weg dat . . . , conclusie: . . ., samengevat . . . etc.


Hieronder lees je een oefening uit de praktijk

Een patiënt van mij met hyperventilatie klachten werd door haar vriendin uitgenodigd om mee te gaan naar een vakantiehuis aan zee voor een weekend.

Ze gaf tijdens de therapie aan dat ze haar vriendin niet teleur wilde stellen en haar niet boos wou maken, maar dat ze niet wist hoe ze moest zeggen dat dit te eng / te moeilijk voor haar was.


Wij hebben toen geoefend om te zeggen

(1):

  • Ik voel me vereert dat je dit aan mij vraagt.

  • Ik voel mezelf echter ook gelijk blokkeren.

  • Ik weet dat het vast heel leuk is, maar

  • Ik denk dat het te ver weg is van huis en

  • ik denk dat te lang duurt voor mijn angstgevoelens

  • ik ben bang dat ik het niet kan.

(2)

  • ik begrijp wel dat jij het juist goed bedoelt en dat je mij hiermee wilt helpen ontspannen en dat je weet dat het juist goed voor me zal zijn,

(1)

  • neemt niet weg dat ik wel met je naar de Efteling wil voor een dagje maar niet mee naar zee. De Efteling is lekker dichtbij en toch ontspannen.


Hou je echt aan deze drie stappen, want als je er 1 (of 2) weglaat komt je communicatie gelijk heel anders over.

Met alleen de 1-tjes denk je alleen aan jezelf

Met alleen de 2 denk je alleen aan de ander, ben je te lief en niet duidelijk.

Met de eerste 1 en de 2: ben je wel open en begripvol maar niet duidelijk.

Met alleen de laatste 1 ben je wel erg direct en best bot in je communicatie.

  • Als je duidelijk laat blijken wat je wel en niet leuk vindt, dan kunnen anderen erop aansturen zodat je het vaker naar je zin hebt.

Het punt is: jouw geluk is jouw verantwoordelijkheid. En mensen kunnen je gedachten niet lezen. Als je anderen niet laat weten dat ze over je grenzen gaan, dan zullen ze zich ook niet aanpassen.

  • Soms voelt het moeilijk om terug te duwen en je grenzen aan te geven. Maar vergis je niet: het kweekt onwijs veel respect als je het goed doet.

  • En relaties zijn gebouwd op wederzijds vertrouwen en respect. Je grenzen aangeven maakt je een interessanter, authentieker en respectabeler persoon.

Ook al voelt het soms tegenstrijdig.


Je pakt je leven terug en wordt niet langer geleefd. Heel belangrijk. Want dat geeft je de ruimte om je hart te volgen en je leven vorm te geven op een manier die jou het meest gelukkig maakt.



Ontdek de ruimte, vrijheid en zelfvertrouwen. Deze bewustwording vormt de eerste stap naar jouw oplossing. Het vraagt moed om de eerste stap te zetten. Dagelijks ontmoet ik mensen in mijn praktijk die deze stap hebben gezet. Ze zijn blij dat ze het gedaan hebben. Ze ontdekken nieuwe inzichten, handvaten, ervaren meer rust en het zelfvertrouwen groeit met de dag. Weer Jezelf zijn Ik, Anja Kramer, ben Body & Mind therapeut. Door mijn gebeurtenissen, ervaringen en kennis in mijn rugzak kan ik jou begeleiden bij jouw zoektocht naar Jezelf. Door het bieden van veiligheid en liefdevolle aandacht kan ik jou ondersteunen bij jouw levensreis der zelfontdekking, zodat jij jouw reis durft aan te gaan om weer jezelf te zijn en beter in je vel te komen en te blijven. Om zo volop te genieten van Jouw Levensdroom reis. ​ Maak jouw reis naar ontspanning, bewustZIJN en Jezelf. Een reis om nooit te vergeten. FeelGood, Anja

Bron: de-beste-versie-van-jezelf, sochicken en cesartherapie

5 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Jouw reis begint hier

 

Jouw reis begint hier

GBB logo vierkant 2017.png

De reis naar Verlichting, Ontspanning,

BewustZijn en Jezelf

 

Openingstijden

Op afspraak van ma t/m za

E. info@goodbodybalans.nl