top of page
ANJA _ GBB-ineenflits 2-6-17 (1).jpg

Onverwerkte emoties

Bijgewerkt op: 23 aug. 2021

Emoties als boosheid, verdriet en angst komen vaak ongelegen en stapelen zich makkelijk op. In de praktijk stellen veel mensen emoties uit. Na verloop van tijd worden het onverwerkte emoties. Dat uitgestelde en onverwerkte emoties op de achtergrond veel energie vragen, wordt vaak minder goed beseft: het zijn verborgen energieslurpers en kunnen leiden tot een lusteloos gevoel en allerlei ander ongemak.


Je kunt doen alsof emoties er niet zijn; jou vergeten ze niet. Uitgestelde en onverwerkte emoties kunnen letterlijk tientallen jaren wachten op jouw aandacht - en ondertussen vragen ze op de achtergrond energie. Daarbij gebruiken ze werkelijk álles om jouw aandacht te krijgen: vermoeidheid, woede-uitbarstingen, afvallen of juist dik worden, ziekte, burn-out, agressie, zelfmedelijden, kluizenaarschap, allerlei drama etc. etc.


Emoties gaan vaak zo snel dat mensen niet meer beseffen dat elke emotie een begin en een eind heeft. Ervaren dat je bij de start van een emotie meer invloed hebt dan je denkt, kan heel bevrijdend zijn. Dat elke emotie een eind heeft en vaak niet lang duurt, kan een hele geruststelling zijn.


Onverwerkte emoties zijn vaak niet onder woorden te brengen, worden niet erkend, weg gedrukt, vermijden,... Lukt het je niet meer om deze emoties te onderdrukken, vrij te laten, te omarmen, waardoor er vaker blokkades optreden, die de doorbloeding tegenhouden, wat vaak pijnklachten geeft. Je moet er maar mee leren leven, zeggen ze. Wat een onzin. De emoties schaamte, woede, boosheid, verdriet, afkeer, onzekerheid, minachting, blijheid en genot zijn aangeboren emoties en komen voort van de basis-emotie angst. Emoties kunnen ons helpen bij de ontwikkeling van onszelf, zelfkennis. Het beschermt ons, maar kan ook lichamelijke en geestelijke klachten geven. Dat komt omdat emoties energievreters zijn. Ze putten je lichaam uit en verzwakken je immuunsysteem.


Een aanpak is aandacht geven aan de binnenwereld. Waar nodig samen lachen om angsten en verdriet. Niet uitlachen of weglachen; uitnodigend toelachen. Op deze manier erkennen we de zware kost en tegelijkertijd brengen we de aandacht naar het lichte, zonnige, sprankelende verlangen. De essentie van erkennen.


Strategie

Grofweg zijn er drie strategieën om emoties te lijf te gaan: • Emoties verkleinen: uitstellen, wegdrukken, oppotten, negeren, ontkennen. Emoties vergroten: dramatiseren, overdrijven, opblazen, erin zwelgen. Emoties ervaren: erkennen, laten stromen, uiten, voelen, doorleven.


Emoties erkennen

Niet elk moment is even geschikt om emoties te erkennen en te beleven. Daarom bied ik mensen de gelegenheid om op een zelfgekozen moment met hun uitgestelde en onverwerkte emoties aan de slag te gaan. Ervaar je nauwelijks emoties? (Wat iets anders is dan dat ze er niet zijn.) Zitten jouw emoties je juist vaker in de weg dan je lief is? Word je weleens overvallen door emoties waar je niet omheen kunt?



Sluit je je af voor emoties, dan sluit je je af voor hartstocht



Emoties bepalen je gedrag. Door hierin inzichten te krijgen en evt. leren om ze om te buigen naar iets positiefs, te erkennen, vrij te laten, te omarmen, ... is het mogelijk om ermee om te gaan. Door te voelen wat er speelt, tastbaar te maken, energetische te behandelen, komen wij samen toe inzichten die jou kunnen helpen. Als je met emoties om kunt gaan en weet hoe ze voor je werken, hoef je niet meer te vechten of vluchten. Je houdt dan meer energie over en dat geeft rust en vergroot je bewustwordingsproces.


Wil je a