• Anja Kramer

22 manieren om goed voor jezelf te zorgen

Hoe beter je immers voor jezelf zorgt, hoe beter je bestand bent tegen stress en spanning. Maar ook hoe beter je voor anderen kunt zorgen. Zorgen voor anderen, begint in de eerste plaats bij zorgen voor jezelf. Jij bent belangrijk en het waard om ook voor jezelf te zorgen! Vind je dit moeilijk? Kan je hierbij hulp gebruiken? Ik deel je graag mijn tips:



Meer dan ... 22 manieren om goed voor jezelf te zorgen

Heb je je zojuist voorgenomen om beter voor jezelf te zorgen, maar weet je nog niet zo goed hoe je dat kunt doen? Het hoeft gelukkig niet moeilijk te zijn en het hoeft ook niet veel tijd te kosten. Hieronder vind je 22 selfcare manieren:

  • Probeer eens meditatie

  • Begin met korte yoga sessies

  • Edelstenen leggen – Kristal therapie

  • Zorg voor voldoende slaap

  • Ga meer boeken lezen (zie hieronder selfcare boek tips)

  • Luister een podcast of kijk een inspirerende Youtube video

  • Breng mindfulness in je dagelijkse leven

  • Ga in bad of neem een fijne warme douche

  • Gebruik een gezichtsmasker, verzorg je nagels etc.

  • Boek een massage, ga naar de sauna of de kapper

  • Drink de hele dag door voldoende water

  • Eet gezonde voeding: puur & onbewerkt

  • Geniet bewust van een kop thee (met pure chocolade)

  • Ga even wandelen, ook al woon je in de stad

  • Zoek de natuur op, zoals het strand, park of bos

  • Sport vaker, dat kan ook gewoon thuis

  • Ga dansen, of dat nu in de kroeg of je slaapkamer is

  • Luister bewust even naar je favoriete muziek

  • Schrijf meer, zoals waar je dankbaar voor bent. Hou een dagboek bij

  • Ruim op: minimalisme is écht een vorm van selfcare

  • Omring jezelf met positieve en supporterde mensen

  • Doe iets creatiefs, zoals schilderen, borduren, breien etc.

Waar de één tot rust komt door te sporten, heeft de ander dat door te mediteren. Daarom is het goed om dingen te proberen en te voelen wat het met je doet.

Haal je er plezier of voldoening uit? Geeft het je energie of innerlijke rust? Dan zit je goed. Zelf pas ik bijvoorbeeld ook graag meditatie toe, reinig en heel ik mijn lichaam, geest en ziel elke dag. Geef ik mijn angsten, zorgen en wensen door.


Wil je nu ook eens écht beter voor jezelf gaan zorgen? Als coach help ik je daar graag bij. Check mijn coach pagina voor meer informatie!


Ik heb een paar manieren voor je uitgeschreven.

1. Een meditatie doen

Mediteren heeft een positieve invloed op zowel je lichaam als geest. Door te mediteren kan jouw lichaam ontspannen en je geest tot rust komen. Mediteren zorgt ervoor dat jij even de focus op je innerlijke wereld legt. Wanneer je innerlijk in rust en balans bent, zul je dat ook in je buitenwereld ervaren. Je hoeft helemaal niet lang te mediteren om al een positief effect te bewerkstelligen. Elke dag 5 minuten mediteren is al heilzaam. Je kunt bijvoorbeeld de dag starten met een meditatie of juist de dag met een meditatie af sluiten. Fijn is ook om een eigen plekje te hebben om te mediteren.


2. Een Kristal grid leggen

Het gebruiken van edelstenen en kristallen en hun eeuwenoude energie is een methode om krachten te versterken, angsten weg te nemen en heling te geven. Iedere edelsteen is een vorm van gebundelde energie die op zijn eigen golflengte trilt. Dat wat uit balans is, kan met de juiste edelsteen weer in evenwicht gebracht worden. Dat geldt voor je lichaam, je geest en je omgeving. Iedere steensoort heeft zijn eigen unieke karakter en kracht. Aanraders voor HSP’s zijn bijvoorbeeld de Labradoriet en de Bergkristal.


Dat edelstenen je kunnen ondersteunen tijdens een meditatie is vrij algemeen bekend, maar een ander mooi ritueel met kristallen is het leggen van een kristal grid. Een kristal grid is een raster waarop edelstenen op een geometrische manier kunnen worden neergelegd. Je legt deze kristallen bewust met aandacht en een intentie neer. Wil je bijvoorbeeld werken aan zelfliefde dan kun je de intentie ‘Ik ben goed zoals ik ben’ uitspreken tijdens het leggen van de grid. Zo kun je de kracht van edelstenen inzetten om je intentie een extra power boost te geven.


3. In bad met etherische olie

Ben je gestrest en heb je hulp nodig bij ontspannen? Geuren kunnen wonderen verrichten. Het is wetenschappelijk bewezen dat zelfs in kleine concentraties geuren al een effect hebben op onze hersenen, en daarmee op ons gedrag en humeur. Met een geur kun je daarom snel een sfeer creëren waarin je je echt kunt ontspannen. Etherische olie is een heerlijke, natuurlijke sfeermaker. Zo staat lavendel bijvoorbeeld bekend om zijn rustgevende werking. Je kunt etherische olie branden in een aromalamp, maar bijvoorbeeld ook een paar druppels in een warm bad doen. Zo creëer je een heerlijk verwenmomentje voor jezelf. Daarna nog een druppeltje Etherische olie op je kussen en je valt heerlijk ontspannen in slaap.


4. Aandachtig wandelen

Wil je je hoofd leeg maken en nieuwe energie krijgen? Ga dan wandelen in de natuur en beleef de natuur bewust. Wandel met aandacht en geniet ervan. Voel die wind in je gezicht, luister naar de vogels en ruik de geur van de bloemen. Wandel in stilte en met vertraagde pas. Luister naar je ademhaling. Je zult zien dat je ontspannen en met hernieuwde energie terug komt.


5. Een Journal bijhouden

Onderschat de kracht van schrijven niet. Je kent de uitdrukking ‘iets van je afschrijven’ vast wel. En die uitdrukking is er niets voor niets. Wie zijn gevoelens van zich af kan schrijven staat stabieler in het leven en ontwikkelt bovendien groter zelfinzicht. Schrijven maakt je hoofd leeg, brengt rust en heeft een enorm positieve uitwerking hebben op je gemoedstoestand. Een Journal bijhouden hoort dus zeker thuis in dit rijtje van fijne self-care rituelen. Door je dankbaarheden, je doelen, je dromen of je problemen neer te pennen, krijg je meer inzicht in jezelf.

Neem een mooi schrift zonder lijntjes of waar afleiding in staan, kun je focussen op wat belangrijk voor jou is. Plak leuke mooie dingen toe. Zoals we vroeger denken in een poëziealbum.


Ook leuk om te proberen voor meer selfcare

Begin je net met selfcare OF vind je het juist leuk om te experimenteren? Daag jezelf dan eens uit met een challenge:

  • Social media detox: niet op je telefoon gedurende het weekend en je focussen op de écht belangrijke dingen. Kies vast momenten, tijden op de dag.

  • Clean eten: skip suikers, minder/geen dierlijke producten, véél groente/fruit en veel water of verse gember thee. Zie wat het doet.

  • Plan 1 dag NIKS in je agenda en voel dan eens goed aan waar je op dat moment behoefte aan hebt en doe dat!

  • Drinken, roken, eten, de verslaafde dingen die niet goed voor je zijn, sla deze door de weeks over of probeer het een paar weken niet te doen, ze te laten staan en kijken hoe je je dan voelt.


Wat naar mijn idee niet onder selfcare valt

Ik heb je inmiddels al vele manieren gegeven om meer aan selfcare te doen, maar het lijkt me goed om ook een aantal dingen te noemen die daar niet onder vallen.

Vroeger dacht ik bijvoorbeeld dat een avondje TV kijken selfcare was, inmiddels denk ik daar anders over ;)

  • De hele dag op je telefoon: dit lijkt ontspannend, maar het kost je energie en het verlaagt je zelfbeeld

  • Elke avond voor de TV hangen: ook dit klinkt chill. Misschien een idee om hem in een kast te doen, uit het zicht te zetten, in een andere kamer...

  • Overeating en/of bewerkt eten: door mindful eten leerde ik dat teveel eten heel ongezond is, junk food net zo

  • Overvolle agenda: dit geeft namelijk stress en je hebt vanzelfsprekend ook minder tijd om aan selfcare te doen

  • Teveel sporten: bewegen is belangrijk, maar teveel niet, dat zorgt enkel voor een stress reactie in je lichaam. TIP. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen, om de dag sproten is max.


Selfcare tips in de vorm van een boek of app

Als je de selfcare tip van meer boeken lezen wilt combineren met een boek over selfcare, dan zijn dit wellicht een aantal aanraders:


En mocht je meer van de apps zijn, zoek dan eens op #selfcare, Reflectly, Sanity & Self, InnerHour of Mindshine.


Geen excuses meer…

Als ik één ding vaak hoor, dan is het wel dat veel mensen vinden dat ze geen tijd hebben voor selfcare.

Het is écht mogelijk om het in te bouwen, ook al ben je druk. Hierbij mijn selfcare tips:

  • Het gaat aller eerst om bewust de keuze maken dat je vanaf nu meer tijd voor jezelf maakt.

  • Stel vervolgens prioriteiten: wat moet je vandaag écht doen en wat kan nog wel wachten?

  • Weet dat het niet lang hoeft te duren. Zelfs 5 minuten eerder opstaan voor meditatie helpt al.

  • Zit je agenda gauw vol? Plan dan gewoon een halfuurtje me-time in en houd je daar ook aan.

  • Echt nooit tijd? Houd 1 week bij wat je tijd kost en kijk wat het oplevert. Kun je wat schrappen? Zie nieuwsbrief Januari.

  • Maak er een morning routine (of evening routine) van, zodat het als gewoonte in je systeem komt. TIP. Hou het min. 3 maanden vol, dan pas verandert het in je systeem.


Tot slot: kijk breder dan de gezonde gewoonten

Ik gok dat je met de bovenstaande manieren en tips een mooie start kunt maken met (nog) beter voor jezelf zorgen.

Je ziet wel dat selfcare heel makkelijk kan zijn, zoals een gezichtsmaskertje op doen, maar het is het niet alleen.

Het is namelijk óók van belang om goed voor je emotionele én mentale gezondheid te zorgen, door bijvoorbeeld regelmatig te mediteren.

Zoals ik hierboven al vermelde, zal het ‘hoe’ voor iedereen anders zijn. Maar kijk bewust naar wat je een fijn gevoel geeft en wat juist niet.

En trek dat breder dan enkel gezonde gewoonten inbouwen. Blijven in een baan die je niet leuk vindt, is ook geen selfcare (geeft stress, maakt je ongelukkig).

Blijven in een relatie waarvan je weet dat die slecht is voor je, is ook niet een manier van goed voor jezelf zorgen (emoties onderdrukken etc).


Quality time met jezelf

Selfcare betekent dus letterlijk ‘zelfzorg’. Je kunt op verschillende niveaus aan deze self-care doen; zelfzorg voor je body, mind en soul. Selfcare is doen waar jij energie van krijgt en waar jij blij van wordt. Hoe meer self-care je doet, hoe minder je nodig hebt om je weer goed te voelen en je batterij weer op te laden. Selfcare rituelen vergroten je vermogen om stress of pijn op afstand te houden.


Wees lief voor jezelf

Vind je het lastig om tijd voor jezelf vrij te maken of te beginnen met selfcare rituelen? Begin gewoon klein. Een kwartier per dag waarop jij aandacht aan jezelf besteedt. Elke dag, zonder uitzondering. Onderzoek waar jij het meeste behoefte hebt en waar jij blij van wordt. Wees lief voor jezelf!


Wat is jouwe ultieme selfcare tip? Deel hem zeker even in een reactie :)


Bron: The green guide

5 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Jouw reis begint hier

 

Jouw reis begint hier

GBB logo vierkant 2017.png

De reis naar Verlichting, Ontspanning,

BewustZijn en Jezelf

 

Openingstijden

Op afspraak van ma t/m za

E. info@goodbodybalans.nl

© 2020 by MY - Anja | Gedichten: Lichtflits en Anja