top of page
ANJA _ GBB-ineenflits 2-6-17 (1).jpg

In balans komen

Bijgewerkt op: 23 aug. 2021

Emoties als boosheid, verdriet en angst komen vaak ongelegen en stapelen zich makkelijk op. In de praktijk stellen veel mensen emoties uit. Na verloop van tijd worden het onverwerkte emoties. Dat uitgestelde en onverwerkte emoties op de achtergrond veel energie vragen, wordt vaak minder goed beseft: het zijn verborgen energieslurpers en kunnen leiden tot een lusteloos gevoel en allerlei ander ongemak. Elke pijnklacht, verandering in je lichaam is een teken van het lichaam dat er vaak emotioneel iets aan de hand is. Die emoties, pijntjes zijn goed af te lezen in je lichaam, je para (levensenergie) of chakra’s. Deze geven aan wat er eventueel aan de hand kan zijn, doordat er een blokkade kan zitten waardoor je niet doorstroomt. Wat lichamelijke en emotionele klachten kan geven. Hoe langer je wacht, hoe minder je luistert naar je lichaam, des temeer klachten je kan krijgen. Balans in je leven begint met balans in jezelf. Een balans tussen je gevoel en je verstand, je ego en je hart, lichaam en geest, het fysieke en het spirituele, tussen yin en yang. Het komt allemaal op hetzelfde neer. Ben je slecht in balans, dan voel je je kwetsbaar en ontevreden. Het ontbreken van een goede balans heeft vaak te maken met slechte begrenzing (geen of slechte bewaking van je grenzen), met een slechte aarding (onvoldoende stevig in je schoenen staan), stelselmatig negeren van je gevoel en intuïtie (continue conflict met je innerlijk aangaan) en teveel in je hoofd leven (denkprocessen gaan met je op de loop). Het is onmogelijk om lekker in je vel te zitten, zonder goed voor jezelf te zorgen, je grenzen en energie te beheersen en naar je lichaam en gevoel te luisteren. Geef jezelf de aandacht die je verdient, want waarom zou jij minder verdienen dan anderen. Wordt je bewuster van je lichaam, geest, omgeving, leven....


Balans de in- en ontspanningsoefening - energievreters

Om er achter te komen hoe je er precies voor staat wat betreft jou balans, kan je een schema gaan bijhouden, een week lang schrijf je welke activiteiten je doet per dag en of je er blij van wordt. Na die week kijk je of het een goede balans heeft tussen inspanning en ontspanning, zowel lichamelijk als geestelijk. Als je tevreden bent over jou balans, hoef je niets te veranderen. Bent je ontevreden over deze balans, dan kan je verder gaan met je lijstje, om deze bij te stellen, keuzes te maken. Alleen nog maar dingen doen waar je blij van wordt. Soms klinkt het egoïstisch, maar dat is het niet. Het is jou leven! Hoe blijer jij bent, hoe beter en positiever je in het leven staat, hoe meer je voor elkaar krijgt en dat ook op anderen uitstraalt, waardoor ook zij blijer worden.



Waarom zou je je evenwicht trainen?

Evenwichtsoefeningen bevorderen de neuromusculaire coördinatie, dit is de samenwerking tussen je hersenen en je spieren. Met behulp van balanstraining leren ze sneller te reageren op de signalen van je hersenen. Op deze manier kun je je fijne motoriek en je coördinerende vaardigheden verbeteren.


Onderzoek toont ook aan dat je met balanstraining blessures – bijvoorbeeld in je knie – kunt voorkomen en je houding kunt verbeteren. Coördinatie-oefeningen dagen met name je diepe spieren uit, vooral in je romp en rond je wervelkolom. Deze spieren kunnen je op de lange termijn beschermen tegen rugpijn en bijdragen aan een goed getrainde core.


Over het algemeen helpt balanstraining je om bewegingen efficiënter en soepeler uit te voeren, wat een positief effect kan hebben op je lichaamsgevoel.