• Anja Kramer

In balans komen

Emoties als boosheid, verdriet en angst komen vaak ongelegen en stapelen zich makkelijk op. In de praktijk stellen veel mensen emoties uit. Na verloop van tijd worden het onverwerkte emoties. Dat uitgestelde en onverwerkte emoties op de achtergrond veel energie vragen, wordt vaak minder goed beseft: het zijn verborgen energieslurpers en kunnen leiden tot een lusteloos gevoel en allerlei ander ongemak. Elke pijnklacht, verandering in je lichaam is een teken van het lichaam dat er vaak emotioneel iets aan de hand is. Die emoties, pijntjes zijn goed af te lezen in je lichaam, je para (levensenergie) of chakra’s. Deze geven aan wat er eventueel aan de hand kan zijn, doordat er een blokkade kan zitten waardoor je niet doorstroomt. Wat lichamelijke en emotionele klachten kan geven. Hoe langer je wacht, hoe minder je luistert naar je lichaam, des temeer klachten je kan krijgen. Balans in je leven begint met balans in jezelf. Een balans tussen je gevoel en je verstand, je ego en je hart, lichaam en geest, het fysieke en het spirituele, tussen yin en yang. Het komt allemaal op hetzelfde neer. Ben je slecht in balans, dan voel je je kwetsbaar en ontevreden. Het ontbreken van een goede balans heeft vaak te maken met slechte begrenzing (geen of slechte bewaking van je grenzen), met een slechte aarding (onvoldoende stevig in je schoenen staan), stelselmatig negeren van je gevoel en intuïtie (continue conflict met je innerlijk aangaan) en teveel in je hoofd leven (denkprocessen gaan met je op de loop). Het is onmogelijk om lekker in je vel te zitten, zonder goed voor jezelf te zorgen, je grenzen en energie te beheersen en naar je lichaam en gevoel te luisteren. Geef jezelf de aandacht die je verdient, want waarom zou jij minder verdienen dan anderen. Wordt je bewuster van je lichaam, geest, omgeving, leven....


Balans de in- en ontspanningsoefening - energievreters

Om er achter te komen hoe je er precies voor staat wat betreft jou balans, kan je een schema gaan bijhouden, een week lang schrijf je welke activiteiten je doet per dag en of je er blij van wordt. Na die week kijk je of het een goede balans heeft tussen inspanning en ontspanning, zowel lichamelijk als geestelijk. Als je tevreden bent over jou balans, hoef je niets te veranderen. Bent je ontevreden over deze balans, dan kan je verder gaan met je lijstje, om deze bij te stellen, keuzes te maken. Alleen nog maar dingen doen waar je blij van wordt. Soms klinkt het egoïstisch, maar dat is het niet. Het is jou leven! Hoe blijer jij bent, hoe beter en positiever je in het leven staat, hoe meer je voor elkaar krijgt en dat ook op anderen uitstraalt, waardoor ook zij blijer worden.



Waarom zou je je evenwicht trainen?

Evenwichtsoefeningen bevorderen de neuromusculaire coördinatie, dit is de samenwerking tussen je hersenen en je spieren. Met behulp van balanstraining leren ze sneller te reageren op de signalen van je hersenen. Op deze manier kun je je fijne motoriek en je coördinerende vaardigheden verbeteren.


Onderzoek toont ook aan dat je met balanstraining blessures – bijvoorbeeld in je knie – kunt voorkomen en je houding kunt verbeteren. Coördinatie-oefeningen dagen met name je diepe spieren uit, vooral in je romp en rond je wervelkolom. Deze spieren kunnen je op de lange termijn beschermen tegen rugpijn en bijdragen aan een goed getrainde core.


Over het algemeen helpt balanstraining je om bewegingen efficiënter en soepeler uit te voeren, wat een positief effect kan hebben op je lichaamsgevoel.


Effecten van balanstraining

Er zijn veel goede redenen om met balanstraining te beginnen. Hieronder zie je wat de belangrijkste effecten zijn:

  • Je stabiliseert je gewrichten.

  • Je kunt onevenwichtigheden compenseren en spanningen voorkomen.

  • Je verbetert je houding.

  • Je voorkomt rugpijn.

  • Je versterkt de diepliggende spieren in je romp en rond je wervelkolom.

  • Je beperkt het risico op sportblessures en blessures in je dagelijks leven.

  • Je verbetert je lichaamsbewustzijn.

  • Je maximaliseert je prestaties.

Balanstraining bestaat uit coördinatie-oefeningen waarbij je werkt met instabiliteit. Je staat bijvoorbeeld op een oneffen ondergrond of slechts op één been. Je lichaam moet deze onbalans in evenwicht brengen.


4 oefeningen om je disblans op te heffen

Doe deze oefeningen drie keer per week voor je niet-dominante been om de disbalans op te heffen:


Oester

Ga plat op je zij liggen met gebogen knieën. Houd je enkels bij elkaar, til je bovenste knie heel langzaam op. Neem twee seconden de tijd om omhoog te komen, houd dan een seconde vast en neem vijf seconden om je knie weer te laten zakken. Doe 2-3 sets van 15 tot 20 herhalingen.


Sta en draai

Ga op een voet staan, handen in de heupen en draai je lichaam aan een kant weg. Sta bijvoorbeeld op je rechtervoet en houd je linkervoet omhoog. Draai je bovenlichaam en heupen naar links en terug. Twintig herhalingen voordat je gaat hardlopen zal de ondersteunende spieren activeren. Twintig herhalingen na afloop van je training zullen je sterker maken.


Sta en lift

Fase 1: Ga op je niet-dominante been staan en breng je andere been gestrekt naar voren. Pauzeer even in de uiterste stand en laat dan je been langzaam terug naar beneden zakken.

Fase 2: Dezelfde oefening zijwaarts waarbij de tenen naar voren gericht blijven.

Fase 3: Dezelfde oefeningen achterwaarts. Herhaal deze drie fases tien tot vijftien keer.


Lunges

Met de klassieke lunge train je niet alleen je been- en bilspieren, maar ook je balans. Ga staan met je voeten op heupbreedte uit elkaar en zet dan met één been een grote stap naar voren. Je knieën en enkels zijn op dezelfde hoogte. Als je de lunge-positie eenmaal hebt bereikt, duw je jezelf met je voorste hiel van de grond en kom je weer terug in de uitgangspositie. Verander dan van been. Probeer niet te wiebelen en blijf stabiel. Hiervoor moet je je buikspieren stevig aanspannen en je bovenlichaam rechtop houden.


Lukt het niet of spelen er andere dingen

Elke situatie is weer anders. Als je wel wat hulp kunt gebruiken om inzicht in je eigen situatie te krijgen maak dan een afspraak voor een bewustZIJN sessie (of app naar Anja 06-51087183). Ik help je graag. Je bent het waard!

Ontdek de ruimte, vrijheid en zelfvertrouwen

Deze bewustwording vormt de eerste stap naar jouw oplossing. Het vraagt moed om de eerste stap te zetten. Dagelijks ontmoet ik mensen in mijn praktijk die deze stap hebben gezet. Ze zijn blij dat ze het gedaan hebben. Ze ontdekken nieuwe inzichten, handvaten, ervaren meer rust en het zelfvertrouwen groeit met de dag.


Weer jezelf zijn

Ik, Anja Kramer, ben Body & Mind therapeut (BewustMaker), ik kan je begeleiden in jou zoektocht naar “jezelf”. Door het bieden van veiligheid en liefdevolle aandacht, kan ik jou ondersteunen bij jouw reis der “zelfontdekking”. Zodat jij jou reis durft aan te gaan om “weer jezelf te zijn” en beter in je vel te komen.


Ik ben er voor jou

Wij leven in een “hoofdige” samenleving. We verwerken alles via ons denken. Er is weinig aandacht voor het leven in ons lichaam. En dat terwijl ons lichaam zoveel te vertellen heeft. Het laat ons voelen of we energie hebben, of we op ons gemak zijn, of er spanning is, hoe we reageren op leuke of negatieve gebeurtenissen, of we behoefte hebben aan eten, slaap, seks of ... Vanuit ons denken horen we het lichaam gefluister niet. Ons lichaam is heel geduldig, maar als je zijn boodschappen te lang negeert, begint het lichaam te jammeren in spanning, te kermen in een klacht en uiteindelijk te schreeuwen in een aandoening.


Mijn doel is jou te begeleiden naar een bewuster leven, om jou verlichting en rust te laten voelen. In rust ontstaan de beste inzichten, zodat jij in je kracht komt, zelfvertrouwen krijg en jezelf mag zijn om volop van het leven te kunnen genieten. Hopelijk kan en mag ik, Anja Kramer je daarbij net dat op-stapje geven.


Door aandacht te geven aan je lichaam een geest kan jij ontspannen leven.


Wat wil jij voor jezelf?

Ga stappen zetten, want alleen jij kan het veranderen.

Zet die stap en maak De reis naar Ontspanning, Bewustzijn, Verlichting en Jezelf

Ik heb speciaal voor jou een aantal oefeningen samengesteld en een GRATIS E-book ´Good Relax` voor jou geschreven, deze kan je gratis downloaden.


Bron: foodspring

Recente blogposts

Alles weergeven

Jouw reis begint hier

 

Jouw reis begint hier

GBB logo vierkant 2017.png

De reis naar Verlichting, Ontspanning,

BewustZijn en Jezelf

 

Openingstijden

Op afspraak van ma t/m za

E. info@goodbodybalans.nl