• Anja Kramer

Kom tot bloei - praktische tips voor persoonlijke ontwikkeling

Bijgewerkt: mei 9

Je hebt plannen, je hebt doelen, je hebt een missie. Maar je komt niet zo snel vooruit als je zou willen. En dat heeft natuurlijk allerlei redenen.

  • Je wilt afvallen maar je vindt het moeilijk om de taart te laten staan (I feel you).

  • Je wilt de wereld veroveren met je bedrijf maar je bent niet weg te slaan van Facebook.

  • Je wilt je kalmer voelen maar je bent te lui om te mediteren en stopt je hoofd in plaats daarvan vol met negatieve nieuwsberichten.

  • Je wilt je ideeën delen met de wereld maar je bent te onzeker en je denkt dat jouw plannen er niet toe doen.

  • Je voelt je overweldigd en je weet niet waar je moet beginnen. En je zoektocht naar antwoorden maakt je leven alleen maar chaotischer.

Allemaal dingen. Dingen waar je veel tijd aan kwijt kunt zijn terwijl je langzaam vooruit komt. Dat moet slimmer kunnen.


Strategische plekken voor snelle persoonlijke ontwikkeling

Hieronder vind je zes levensgebieden en 10 tips die samenwerken om je persoonlijke ontwikkeling te kickstarten. Het zijn basisgebieden, dingen die alle andere bezigheden makkelijker maken. Door je te ontwikkelen in deze gebieden neem je de frictie weg, en lijkt alles makkelijker te gaan. En wanneer je vooruit komt in het ene gebied, trek je vaak het andere gebied in je persoonlijke ontwikkeling mee omhoog. Precies, het is een spiraal. Een opwaartse spiraal. En daar worden we blij van. Je bouwt momentum op, en je merkt dat je je sneller ontwikkelt dan je eerst voor mogelijk had gehouden.

En weet je wat nog veel leuker is? Al die kleine probleempjes, die kleine dagelijkse veldslagen die je met jezelf voert, die lossen zichzelf vaak ineens op. Gewoon, omdat je er voorbij bent gegroeid in je persoonlijke ontwikkeling.


1. Investeer in je people-skills, en je relaties

Je leven draait om mensen. Of je het nu wilt of niet. De mensen in je leven bepalen voor een groot deel hoe goed jij je voelt, hoe succesvol jij kunt zijn, hoe snel je je doelen kunt bereiken en hoe leuk je leven is. Dan heb je minder stress, minder ruzies, minder gedoe. En er ontstaan meer mogelijkheden, meer plezier, meer liefde, meer van al die dingen die fijn zijn. Dit gaat gepaard met het feit als jij je happy voelt straal je dit uit in je omgeving en trek je andere mee in je positiviteit. Dus als jij lekkerder in je vel zit, straal je deze uit en kan je meer hebben. Er gaan nieuwe deuren voor je open. En als het je lukt om meer vanuit liefde te leven, haal je meer voldoening en diepgang uit de relaties die je hebt.

  • Verdiep je bestaande relaties. Beleef plezier met de mensen in je leven, zoek altijd naar gemeenschappelijke interesses, wees attent.

  • Blijf nieuwe mensen ontmoeten, ook op latere leeftijd.

  • Probeer mensen niet te veranderen. Accepteer de mensen in je leven zoals ze zijn. Probeer je eigen verwachtingen zoveel mogelijk los te laten. Je kunt anderen niet controleren, punt.

  • Oefen universele liefde. Dat wil zeggen: train jezelf om voorbij de woorden en daden te kijken, en liefde te voelen voor alle mensen om je heen. Zie hun angsten, hun onzekerheden, de overeenkomsten. Zie hoe jij en de ander eigenlijk hetzelfde zijn. En voel onvoorwaardelijke liefde. Dat is niet praktisch, en het klinkt zweverig, maar het voelt geweldig en het werkt. Je mag van ieder mens houden, ook als je het niet eens bent met hun woorden en daden.


2. Schijt hebben en eindelijk helemaal jezelf zijn

Schijt hebben is heerlijk. Het betekent dat je simpelweg jezelf durft te zijn. Dat je jezelf de vrijheid gunt van je niet druk maken over wat andere mensen van je denken.

We maken ons constant druk over wat anderen van ons denken. En dat put ons uit. En dat belemmert ons.

  • Je leert hoe je van jezelf kunt houden, inclusief alle (in jouw ogen) tekortkomingen.

  • Je ontdekt dat je perfect bent, precies zoals je bent. Dat je mag zijn wie je bent. Dat je niet hoeft te veranderen voordat mensen van je kunnen houden.

  • Je ontdekt dat je het nu al waard bent om van te houden. Sterker nog, je beseft dat mensen nu al van je houden, meer dan je je ooit kon voorstellen.

  • Je leert dat andere mensen hun eigen pijn soms op jou reflecteren. En je leert om dit gedrag niet langer persoonlijk op te nemen, aangezien jij weet dat er niets mis is met jou.

  • Je voelt je vrijer, niet langer geremd door de sociale normen. Je kunt zijn wie je wilt zijn, doen wat je wilt doen.

Met andere woorden, je ontwikkelt je zelfvertrouwen en je verbetert je zelfbeeld. Je voelt liefde voor jezelf, en die liefde maakt je vrijer dan ooit. Dat gooit allerlei onzekerheden uit het raam die je vroeger tegenhielden. En je toegenomen zelfvertrouwen maakt alles in je leven makkelijker, inclusief je sociale vaardigheden en inclusief alle levensgebieden die we hierna bespreken.


3. Go for it

Er verdwijnen ontzettend veel problemen en ergernissen als jij jezelf zover krijgt dat je dingen doet, ook al heb je er geen zin in.


Dat geldt voor je werk. Voor je huishouden. Voor je relaties.


Soms moet je een vervelend gesprek voeren om een relatie weer in rustig vaarwater te brengen. Als je dat niet doet ontstaan er problemen, geroddel, achterklap, ruzies en stress.

Soms moet je gewoon even van de bank komen en je hardloopschoenen aan doen. Als je dat doet, dan verhoog je de kwaliteit van je leven. Maar dan moet je het wél doen.

Met een beetje discipline kom je een heel eind. En het helpt je supersnel te groeien.


Bijvoorbeeld doordat je buiten je comfort-zone komt, ook al heb je er geen zin in.

Hoe beter je wordt in discipline en niet-uitstellen, des te makkelijker het wordt om je leven zo vorm te geven als jij het wilt hebben. Met luiheid kom je niet vooruit. Meer discipline vermindert weerstand en veroorzaakt een voorwaartse beweging die ervoor zorgt dat dingen sneller veranderen.


4. Een goede gezondheid is goud waard

  • Als je goed voor je lichaam zorgt krijg je meer energie. Deze extra energie helpt je meer uit het leven te halen.

  • Een gezond lichaam vertoont minder problemen, het zit je niet ‘in de weg’ maar het helpt je vooruit.

  • Door nu goed voor jezelf te zorgen (discipline) verminder je ernstige problemen op de lange termijn.

Zelfs als je nu niet helemaal gezond bent, bijvoorbeeld omdat je een chronische aandoening hebt, is het van belang dat je zo goed mogelijk je best doet om je gezondheid niet verder te laten verslechteren of zelfs te verhogen.

Dus? Dus voed je lijf met veel groenten, met minder dierlijke producten, snijd in je suikerconsumptie, drink weinig (of geen) alcohol, verdiep je in alle geweldige voedingsmiddelen die je helpen lang gezond te blijven (zoals groene thee en kurkuma). Beweeg, stretch, mediteer. Doe wat je moet doen om je lijf gezond te houden.


5. Werk aan je psychische gezondheid


Het is in onze huidige maatschappij normaal om gestrest en angstig te zijn. Om te leven met een vol hoofd, om tegen het randje van burn-out aan te leven.

Veel mensen zijn niet echt ‘ongelukkig’ maar ook niet echt ‘gelukkig’, ze zitten in het geestdodende gebied er tussenin. En een heleboel andere mensen glijden af in serieuzere toestanden: depressie, angstaanvallen, burn-outs, hyperventilatie en ga zo maar door.

De moderne maatschappij vraagt veel van je. Zeker als je gevoelig van aard bent. En om psychisch gezond te blijven moet je dus bewust actie ondernemen.

  • Je kunt je niet bezighouden met álle problemen in de wereld, ook al voel je je er wel door geraakt. Ontwikkel het vermogen om los te laten, om te accepteren dat dingen soms zijn zoals ze zijn, en richt je vooral op de dingen die je wél kunt veranderen.

  • Mediteer regelmatig. Beschouw een kalm en leeg hoofd niet als de uitzondering. Beschouw het als je natuurlijke en gezonde staat van zijn. De stress en de drukte is de uitzondering.

  • Doe je best om puurder te leven. Dat wil zeggen: meer integriteit, meer eerlijkheid, meer authenticiteit. Jezelf zijn voelt heerlijk. Hoe meer je jezelf kunt en durft te zijn, des te beter het psychisch met je zal gaan.

  • Werk aan je angsten.

  • Laat je coachen op psychische problemen die terug blijven komen.

Een gezonde geest is net zo belangrijk als een gezond lichaam. Wanneer je gelukkig bent, lekker in je vel zit en positief naar de wereld kijkt, kun je de hele wereld aan. Dan voel je je minder snel verslagen. Je ontwikkelt meer energie en je zult merken dat vrijwel alles je makkelijker af gaat.


6. Tijd voor actie

Dagelijks heb je frequent ervaringen waar je niet helemaal tevreden mee bent: het resultaat is niet wat je had verwacht; je hebt je anders gedragen dan je had gewenst; je bent veel aan het piekeren; je zit in een situatie waar je graag uit wilt, etc…..Gelukkig hoef je deze ervaringen niet te accepteren als een feit. Je kan het veranderen. Je kan jezelf ontwikkeling zodat je meer tevreden wordt over je eigen presteren. Iedereen kan veel meer uit zichzelf halen dan dat hij/zij denkt. En met een aantal zeer eenvoudige tips kan je er vandaag al mee beginnen. In dit artikel geef ik 10 tips hoe je eenvoudig en praktisch aan de slag kan gaan met persoonlijke ontwikkeling.

  1. Weet wat je wilt. Als je zelf wilt ontwikkelen moet je een idee hebben waarheen je jezelf wilt ontwikkelen. Dat kan klein zijn of dat kan groot zijn. Maakt niet uit. Zolang je maar een richting hebt. En zolang je richting maar in overeenstemming is met je persoonlijke waarden.

  2. Onderneem actie . Wil je iets….dan moet je allereerst actie ondernemen. Acties brengen je doel dichterbij. Als je niets doet, gebeurt er ook niets. Als je een actie onderneemt, komt er op z’n minst beweging. Wellicht nog niet helemaal hoe jij het wilt. Maar dan…..

  3. Onderneem een andere actie. Brengt de eerdere actie niet het gewenste resultaat dan moet je een andere actie ondernemen. In het geval dat je ontevreden bent, is er maar een conclusie mogelijk, je moet het anders doen. Dezelfde acties geven hetzelfde resultaat. Andere acties geven een ander resultaat. Doe het dus anders.

  4. Evalueer en reflecteer. Je kunt alleen maar leren van je acties als je een attitude ontwikkelt van continue evaluatie en reflectie. Nadat je een actie hebt uitgevoerd evalueer altijd hoe het is verlopen. Ergo: Actie, reflecteren, opnieuw actie, reflecteren.

  5. Word bewust van je overtuigingen en verander de overtuigingen die je dwars zitten. Onze manier van leven wordt voor het merendeel bepaald door onze overtuigingen. Een overtuiging is “een zogenaamd feit gebaseerd op een idee”. Kijk naar wat voor jou feiten zijn, zonder dat je het goed kan bewijzen. Dan krijg je inzicht in jouw overtuigingen. Een van de overtuigingen die velen hebben, is dat je niet kan veranderen. Persoonlijke ontwikkeling heeft de overtuiging dat je kan veranderen. Van een fixed mindset naar growth mindset. De mensen met een fixed mindset geven het vaak op voordat ze begonnen zijn. Die denken dat alles gefixeerd is…De mensen met een growth mindset denken dat je iets kan leren als je maar je best doet.

  6. Wees bewust dat je uit de comfortzone stapt. Als je andere acties onderneemt dan gewoonlijk stap je uit je comfortabele zone. Dat kan gepaard gaan met heftige gevoelens en gedachten. Vooral zal je gaan twijfelen. En twijfel kan weer zorgen dat je teruggaat naar je oude manier.

  7. Geef niet op. Mensen geven makkelijk op. Onder andere omdat uit de comfort zone stappen met allerlei heftige gevoelens gepaard gaat. Groei is niet makkelijk. Niemand zegt dat het makkelijk is. Wat zou je er mee verliezen als je nog iets langer door gaat? Maak met jezelf een afspraak hoe lang je het minimaal volhoudt. Mijn ervaring is dat je uiteindelijk gemotiveerd wordt door de verandering zelf……door deze verandering raak je besmet en zie je dat je kan veranderen.

  8. Laat je koers niet beïnvloeden door wat anderen ervan denken en zeggen. Wij piekeren vaak over wat andere mensen denken en zeggen. Waarom zouden wij denken dat de ander jouw koers beter weet dat jijzelf? Hun ideeën aanhoren kan geen kwaad. Echter denk er dan zelf over na…en besluit wat jij er zelf van vindt. Wees bewust van je eigen waarden en overtuigingen. En laat je leiden door deze waarden en overtuigingen. Te dikwijls laten wij ons hinderen door de mening van anderen.

  9. Leg de lat voor de korte termijn niet te hoog. Het is erg frustrerend om continu te falen en het haalt je motivatie weg. Ik merk dat sommige mensen hun lat hoog leggen. Daar is niets op tegen …maar realiseer je dan dat deze hoge lat pas op langere termijn zal worden verwezenlijkt. Veranderingen gaan niet altijd snel. Mijn advies: Leg de lat voor de lange termijn hoog, leg de lat voor de korte termijn zo dat je dit binnen afzienbare tijd kan realiseren. Dat geeft je inspiratie en vertrouwen.

  10. Denk nooit dat je het allemaal al weet. Bewaar een houding dat altijd alles beter kan en dat je altijd meer kan leren.


Lukt het niet of spelen er andere dingen

Elke situatie is weer anders. Als je wel wat hulp kunt gebruiken om inzicht in je eigen situatie te krijgen maak dan een afspraak voor een bewustZIJN sessie (of app naar Anja 06-51087183). Ik help je graag. Je bent het waard!


Ontdek de ruimte, vrijheid en zelfvertrouwen. Deze bewustwording vormt de eerste stap naar jouw oplossing. Het vraagt moed om de eerste stap te zetten. Dagelijks ontmoet ik mensen in mijn praktijk die deze stap hebben gezet. Ze zijn blij dat ze het gedaan hebben. Ze ontdekken nieuwe inzichten, handvaten, ervaren meer rust en het zelfvertrouwen groeit met de dag.


Weer jezelf zijn Ik, Anja Kramer, ben Body & Mind therapeut (BewustMaker), ik kan je begeleiden in jou zoektocht naar “jezelf”. Door het bieden van veiligheid en liefdevolle aandacht, kan ik jou ondersteunen bij jouw reis der “zelfontdekking”. Zodat jij jou reis durft aan te gaan om “weer jezelf te zijn” en beter in je vel te komen.

Ik ben er voor jou

Wij leven in een “hoofdige” samenleving. We verwerken alles via ons denken. Er is weinig aandacht voor het leven in ons lichaam. En dat terwijl ons lichaam zoveel te vertellen heeft. Het laat ons voelen of we energie hebben, of we op ons gemak zijn, of er spanning is, hoe we reageren op leuke of negatieve gebeurtenissen, of we behoefte hebben aan eten, slaap, seks of ... Vanuit ons denken horen we het lichaam gefluister niet. Ons lichaam is heel geduldig, maar als je zijn boodschappen te lang negeert, begint het lichaam te jammeren in spanning, te kermen in een klacht en uiteindelijk te schreeuwen in een aandoening.

Mijn doel is jou te begeleiden naar een bewuster leven, om jou verlichting en rust te laten voelen. In rust ontstaan de beste inzichten, zodat jij in je kracht komt, zelfvertrouwen krijg en jezelf mag zijn om volop van het leven te kunnen genieten. Hopelijk kan en mag ik, Anja Kramer je daarbij net dat op-stapje geven.


Om je verder te inspireren of je die extra zetje te geven heb ik een heel "Good Deal" voor je.

Door aandacht te geven aan je lichaam een geest kan jij ontspannen leven.

Wat wil jij voor jezelf? Ga stappen zetten, want alleen jij kan het veranderen. Zet die stap en maak De reis naar Ontspanning, Bewustzijn en Jezelf



Bron: sochicken en devalkleadershipcompany

11 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Jouw reis begint hier

 

Jouw reis begint hier

GBB logo vierkant 2017.png

De reis naar Verlichting, Ontspanning,

BewustZijn en Jezelf

 

Openingstijden

Op afspraak van ma t/m za

E. info@goodbodybalans.nl