• Anja Kramer

Waarom het zo belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen

In bizarre tijden is selfcare belangrijker dan ooit. Steeds meer mensen ervaren dan een burn-out, depressie of gewoonweg heel veel stress. Goed voor jezelf zorgen is een must en stiekem weten we dat allemaal wel. Maar het daadwerkelijk doen is toch vaak moeilijk.


Wat is de betekenis van selfcare eigenlijk? Hoe kun je nu meer aan selfcare doen, ook als je het druk hebt? In deze selfcare gids deel ik een aantal manieren, tips, quotes, apps & boek aanraders. Lees snel verder!



Wat is de betekenis van selfcare & selflove?

Om héél specifiek te zijn, zijn er twee termen die we tegenwoordig vaak horen: selfcare & selflove. Selflove daar ga ik in een apart artikel veder op in.

Persoonlijk vind ik namelijk dat er een verschil is tussen beide termen en ik leg je graag uit hoe ik de betekenis van beiden zie:

  • Selfcare gaat om de goede gewoonten om goed voor jezelf te zorgen (wat je op dagelijkse basis DOET)

  • Selflove gaat om van jezelf houden zoals je bent, ofwel jezelf accepteren zoals je bent (dus wat je VOELT)

Natuurlijk draagt selfcare bij aan selflove en is selflove ook een manier om goed voor jezelf te zorgen, maar in deze selfcare guide richt ik me op wat je kunt DOEN om goed voor jezelf te zorgen!


Waarom is goed voor jezelf zorgen zo belangrijk?

Steeds meer mensen zien in dat ze beter voor zichzelf mogen zorgen en dat is maar goed ook, want we hebben het allemaal nodig.

We leven tenslotte in een maatschappij waar altijd druk zijn de norm is. Zitten we veel in ons hoofd, denken we te veel, maken we ons te veel zorgen. Zeker als hooggevoelige mensen heb je daar meer last van.


Maar waarom is het nu zo belangrijk om aan selfcare te doen?

  • Je wordt er zelfverzekerder van (als je goed voor je lichaam én geest zorgt, voel je je goed én sterker)

  • Het maakt je gezonder (stress veroorzaakt ziektes en sporten is gezond, enkele voorbeelden van selfcare)

  • Je wordt er gelukkiger van (goed voor jezelf zorgen = aanvoelen wat je nodig hebt en dat aan jezelf geven)


Zie het zo: als het vliegtuig neerstort, dien je eerst het zuurstofkapje bij jezelf op te zetten en daarna pas die van je kindje.

Je kunt pas voor iemand anders zorgen, als je éérst voor jezelf zorgt. Waarom? Omdat je niets te geven hebt, als je zelf niets hebt!

We leven tegenwoordig zo op de automatische piloot, dat we nauwelijks kijken naar wat we zelf nodig hebben.

Als je niet luistert naar signalen van je lijf (zoals buikpijn door stress), dan gaat je lichaam op een gegeven zo hard schreeuwen (bijv burn-out), dat je er niet meer omheen kunt.

En dan is het dus al te laat (ik werd bijvoorbeeld emotioneel moe), dus je kunt maar beter gewoon beginnen ;)


Hoe beter je immers voor jezelf zorgt, hoe beter je bestand bent tegen stress en spanning. Maar ook hoe beter je voor anderen kunt zorgen. Zorgen voor anderen, begint in de eerste plaats bij zorgen voor jezelf. Jij bent belangrijk en het waard om ook voor jezelf te zorgen! Vind je dit moeilijk? Kan je hierbij hulp gebruiken? Ik deel je graag mijn tips:


OFF-line

Met de komst van smartphones, tablets en alle sociale media hebben we het gevoel dat we altijd bereikbaar moeten zijn. En niet omdat het moet, maar vaak ook omdat we het willen. Bang om iets te missen, scrollen we van het ene bericht naar het andere of checken we continu onze telefoon. Je online momenten beperken of offline momenten inplannen zijn een geschenk voor jezelf en je naasten.


OFF-day

Las voor jezelf een pauze in. Ontsla jezelf voor een paar uur of een dag van al je verplichtingen en verantwoordelijkheden. Bedenk welke dingen jou energie geven en vul je dag (pauzemoment) enkel met die dingen. Wat je doet maakt niet uit, zolang het je maar ontspanning biedt. Alles onder het motto “Alles kan, niets moet. Geen druk, geen moeten, enkel zijn.”

Wedden dat je er met nieuwe energie terug tegenaan kan? Idealiter plan je iedere dag een pauzemoment (OFF-hour) in. Op die manier kan je dagelijks energie bijtanken en zul je minder snakken naar een langere periode van rust.


OFF-road

Een standaard levensweg is er niet te ‘vinden’. Ieder bewandelt zijn/haar pad, met uitdagingen, stenen en soms serieuze bochten. Een ander kan jou pad niet lopen. Volg dus vooral de weg die goed voelt voor jou, ook al is die voor een ander volledig off-road. Durf hierbij ook je grenzen aan te geven.

Durf nee te zeggen en jezelf de vraag te stellen: “Geeft dit me energie? Wat brengt dit mij? Wil je dit echt?” Stop ook met verantwoording af te leggen voor de weg die je volgt, maar luister naar jouw innerlijke stem die voelt wat goed voor je is.


Selfcare quotes ter motivatie

Nog wat motivatie nodig om beter voor jezelf te zorgen? We zijn al snel geneigd om ons egoïstisch te voelen als we goed voor onszelf zorgen.

Dat is nergens voor nodig! De onderstaande selfcare quotes geven je hopelijk een boost aan inspiratie:

  • Become a priority in your life (het is jouw leven, dus jij mag op nummer 1 staan)

  • You’ve got to nourish to flourish (je hebt pas wat te geven, als je wat hebt om weg te geven)

  • Een ja tegen anderen, is vaak een nee tegen jezelf (je kunt je tijd & energie echt maar één keer gebruiken)

  • Selfcare is giving the world the best of you, instead of giving what’s left of you (zie je, helemaal niet egoïstisch dus)


Ook leuk om te proberen voor meer selfcare

Begin je net met selfcare OF vind je het juist leuk om te experimenteren? Daag jezelf dan eens uit met een challenge:

  • Social media detox: niet op je telefoon gedurende het weekend en je focussen op de écht belangrijke dingen. Kies vast momenten, tijden op de dag.

  • Clean eten: skip suikers, minder/geen dierlijke producten, véél groente/fruit en veel water of verse gember thee. Zie wat het doet.

  • Plan 1 dag NIKS in je agenda en voel dan eens goed aan waar je op dat moment behoefte aan hebt en doe dat!

  • Drinken, roken, eten, de verslaafde dingen die niet goed voor je zijn, sla deze door de weeks over of probeer het een paar weken niet te doen, ze te laten staan en kijken hoe je je dan voelt.


Wat naar mijn idee niet onder selfcare valt

Ik heb je inmiddels al vele manieren gegeven om meer aan selfcare te doen, maar het lijkt me goed om ook een aantal dingen te noemen die daar niet onder vallen.

Vroeger dacht ik bijvoorbeeld dat een avondje TV kijken selfcare was, inmiddels denk ik daar anders over ;)

  • De hele dag op je telefoon: dit lijkt ontspannend, maar het kost je energie en het verlaagt je zelfbeeld

  • Elke avond voor de TV hangen: ook dit klinkt chill. Misschien een idee om hem in een kast te doen, uit het zicht te zetten, in een andere kamer...

  • Overeating en/of bewerkt eten: door mindful eten leerde ik dat teveel eten heel ongezond is, junk food net zo

  • Overvolle agenda: dit geeft namelijk stress en je hebt vanzelfsprekend ook minder tijd om aan selfcare te doen

  • Teveel sporten: bewegen is belangrijk, maar teveel niet, dat zorgt enkel voor een stress reactie in je lichaam. TIP. Je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen, om de dag sproten is max.


Selfcare tips in de vorm van een boek of app

Als je de selfcare tip van meer boeken lezen wilt combineren met een boek over selfcare, dan zijn dit wellicht een aantal aanraders:


En mocht je meer van de apps zijn, zoek dan eens op #selfcare, Reflectly, Sanity & Self, InnerHour of Mindshine.


Geen excuses meer…

Als ik één ding vaak hoor, dan is het wel dat veel mensen vinden dat ze geen tijd hebben voor selfcare.

Het is écht mogelijk om het in te bouwen, ook al ben je druk. Hierbij mijn selfcare tips:

  • Het gaat aller eerst om bewust de keuze maken dat je vanaf nu meer tijd voor jezelf maakt.

  • Stel vervolgens prioriteiten: wat moet je vandaag écht doen en wat kan nog wel wachten?

  • Weet dat het niet lang hoeft te duren. Zelfs 5 minuten eerder opstaan voor meditatie helpt al.

  • Zit je agenda gauw vol? Plan dan gewoon een halfuurtje me-time in en houd je daar ook aan.

  • Echt nooit tijd? Houd 1 week bij wat je tijd kost en kijk wat het oplevert. Kun je wat schrappen? Zie nieuwsbrief Januari.

  • Maak er een morning routine (of evening routine) van, zodat het als gewoonte in je systeem komt. TIP. Hou het min. 3 maanden vol, dan pas verandert het in je systeem.


Tot slot: kijk breder dan de gezonde gewoonten

Ik gok dat je met de bovenstaande manieren en tips een mooie start kunt maken met (nog) beter voor jezelf zorgen.

Je ziet wel dat selfcare heel makkelijk kan zijn, zoals een gezichtsmaskertje op doen, maar het is het niet alleen. Het is namelijk óók van belang om goed voor je emotionele én mentale gezondheid te zorgen, door bijvoorbeeld regelmatig te mediteren.

Zoals ik hierboven al vermelde, zal het ‘hoe’ voor iedereen anders zijn. Maar kijk bewust naar wat je een fijn gevoel geeft en wat juist niet.

En trek dat breder dan enkel gezonde gewoonten inbouwen. Blijven in een baan die je niet leuk vindt, is ook geen selfcare (geeft stress, maakt je ongelukkig).

Blijven in een relatie waarvan je weet dat die slecht is voor je, is ook niet een manier van goed voor jezelf zorgen (emoties onderdrukken etc).


Quality time met jezelf

Selfcare betekent dus letterlijk ‘zelfzorg’. Je kunt op verschillende niveaus aan deze self-care doen; zelfzorg voor je body, mind en soul. Selfcare is doen waar jij energie van krijgt en waar jij blij van wordt. Hoe meer self-care je doet, hoe minder je nodig hebt om je weer goed te voelen en je batterij weer op te laden. Selfcare rituelen vergroten je vermogen om stress of pijn op afstand te houden.


Wees lief voor jezelf

Vind je het lastig om tijd voor jezelf vrij te maken of te beginnen met selfcare rituelen? Begin gewoon klein. Een kwartier per dag waarop jij aandacht aan jezelf besteedt. Elke dag, zonder uitzondering. Onderzoek waar jij het meeste behoefte hebt en waar jij blij van wordt. Wees lief voor jezelf!


Wat is jouwe ultieme selfcare tip? Deel hem zeker even in een reactie :)



Wil je nog meer tips, oefeningen

22 manieren om goed voor jezelf te zorgen



Wil je nu ook eens écht beter voor jezelf gaan zorgen? Als coach help ik je daar graag bij. Check mijn coach pagina voor meer informatie!


Bron: The green guide

12 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Jouw reis begint hier

 

Jouw reis begint hier

GBB logo vierkant 2017.png

De reis naar Verlichting, Ontspanning,

BewustZijn en Jezelf

 

Openingstijden

Op afspraak van ma t/m za

E. info@goodbodybalans.nl

© 2020 by MY - Anja | Gedichten: Lichtflits en Anja