• Anja Kramer

Hou jij van jezelf?

Een standaard levensweg is er niet te ‘vinden’. Ieder bewandelt zijn/haar pad, met uitdagingen, stenen en soms serieuze bochten. Een ander kan jou pad niet lopen. Volg dus vooral de weg die goed voelt voor jou, ook al is die voor een ander volledig off-road. Durf hierbij ook je grenzen aan te geven.


Durf nee te zeggen en jezelf de vraag te stellen: “Geeft dit me energie? Wat brengt dit mij? Wil je dit echt?” Stop ook met verantwoording af te leggen voor de weg die je volgt, maar luister naar jouw innerlijke stem die voelt wat goed voor je is.


Wie is je innerlijke kind?

Je innerlijke kind is je mini-jou dat nooit volwassen is geworden.

Het is al jaren ‘trendy’ om aan je innerlijke kind te werken, maar het lijkt dat veel mensen er nog niet helemaal uit zijn wat ‘hun innerlijke kind’ nou eigenlijk is, of waarom ze ernaar zouden moeten luisteren.


Een unieke reis met als eindbestemming; jezelf

Je innerlijke kind vorm je op basis van je ervaringen, tijdens de eerste zes jaar van je leven. Je ontwikkelt tijdens deze periode allerlei vaardigheden, die je in je leven nodig hebt.


Je ervaart wat veiligheid, warmte en vertrouwen voor je is, je leert met je gevoelens om te gaan, wie je bent, wat grenzen zijn en wat het woordje ‘nee’ betekent. Je leert je vrij te maken en te genieten van je lichaam, ontdekt wat goed en kwaad is en hoe je met andere mensen kunt omgaan; je sociale vaardigheden. Dat is heel veel en het gaat meestal ook goed. De vaardigheden die je wat minder of niet goed hebt geleerd kunnen echter, zonder dat je je er van bewust hoeft te zijn, je leven behoorlijk negatief beïnvloeden. Daardoor reageer je bijvoorbeeld in bepaalde situaties nog steeds vanuit het innerlijke kind van vijf jaar.

  • We ontwikkelden overlevingsstrategieën, die destijds nodig waren om onszelf te beschermen tegen te pijnlijke situaties.

  • We leerden ons aan te passen en onze werkelijke gevoelens niet te tonen.

  • Door je af te sluiten voor pijnlijke emoties, sluit je jezelf ook af voor emoties van vreugde, spelen, blijheid, warmte en geborgenheid, veiligheid en liefde!

  • Deze onverwerkte gevoelens en emoties uit onze kindertijd spelen nu nog vaak een rol, en bepalen voor een deel ons leven.


Je innerlijke kind is:

  • Het kleine kind dat je was, dat gekoesterd, verzorgd en geliefd wilde worden, maar dat nu nog steeds in jou leeft.

  • Het emotionele en gevoelige deel in je, dat in de loop van je leven onderdrukt, gecontroleerd en tot zwijgen gebracht is, maar dat nog steeds in jou als volwassene aanwezig is.

  • Het creatieve en artistieke deel in jou, dat in de loop van je leven is gevormd (vervormd), gestructureerd en georganiseerd, die nog steeds in zijn oorspronkelijke staat in je leeft en wacht totdat het bevrijd wordt.

  • De vrolijke, dartele en humoristische persoon die je was toen je nog jong en onervaren was, maar die je hebt vervangen voor een meer volwassen, serieuzer doelgerichte gedrag. Maar dat vrolijke opgewekte kind zit nog steeds ergens in je verborgen.

  • Een gewond, gepijnigd, verwaarloosd, gefrustreerd, misbruikt en genegeerd deel in jezelf die je negeert en ontkent, maar dat altijd net onder de oppervlakte zit, waardoor je meestal net iets te bang en te bezorgd bent om je leven voluit te kunnen leven.

  • De persoon die je zou kunnen worden als je je ernst loslaat en je angsten overwint.

  • Dat deel in jou dat moet genezen en ondersteund moet worden en dat versterking nodig heeft om in je leven nieuwe kansen op geluk, gezondheid en persoonlijke groei te krijgen.


Dan kun je nog steeds last hebben van één van de volgende thema’s:

  • geen nee durven zeggen of accepteren, of grenzen aangeven,

  • bang zijn voor intimiteit,

  • niet goed voor je behoeften zorgen,

  • je steeds weer afgewezen, of schuldig voelen,

  • perfectionistisch zijn,

  • je voor alles en iedereen verantwoordelijk achten,

  • mogelijk ben je verslaafd aan eten, alcohol of andere drugs,

  • misschien zit je vol wantrouwen of schaamte.


Krachtige Tips om in contact te komen met je innerlijke kind:

  • Wijs je zelf niet af, niets is te gek of raar.

  • Steun jezelf, elke dag en bij elk moment dat je het moeilijk hebt.

  • Adem naar je hart of rechter hersenhelft, en stel jezelf gerust. (zie tip 1)

  • Erken stressvolle situaties en vertel jezelf dat je mag onderzoeken, leren en groeien op jouw manier en jouw tempo.

  • Zorg dat je jezelf goed grond, want dan kom je beter in je lichaam waardoor je je al lekkerder voelt.

  • Nodig elke dag je hogere zelf uit in je lichaam en vraag of deze daar wil blijven.

  • Doe iets creatiefs, daarmee kom je in verbinding met het innerlijke kind in jezelf.

  • Doe de dingen waar je gelukkig van wordt!

  • Creëer positieve ervaringen in je leven, kom uit je comfortzone.

  • Zorg dat je aan je zelfvertrouwen gaat werken, elke dag, in plaats van dat je deze afbrokkelt, wees hier bewust van. En corrigeer jezelf hierop.

  • Weet dat je elke dag een keuze hebt hoe jouw dag eruit ziet. Het gaat erom hoe je ermee omgaat!


5 signalen dat je innerlijk kind vraagt om heling en 6 tips om de heling in praktijk te brengen.

Ieder van ons heeft een innerlijk kind in zich. Als je behoeften - aan liefde, veiligheid, zorg - als kind niet (voldoende) zijn vervuld, kan dat doorwerken in je leven als volwassene. Angsten, verslavingen of vermijdingsstrategieën hangen vaak samen met een gekwetst innerlijk kind. Het kan enorm confronterend zijn om verbinding te maken met de wanhoop of het verdriet dat je als kind ervaren hebt. Toch hoop ik dat je naar binnen durf te keren. Om te helen wat geheeld mag worden. Lukt dat je niet alleen, vraag dan om hulp. Dat is wat ik heb gedaan, 3 jaar geleden en kort geleden nogmaals. Het is een van de beste beslissingen van mijn leven geweest. Want zodra de oude pijn - met behulp van een goede coach - was geheeld kwam er iets moois voor in het plaats: het kinderlijke vermogen om onvoorwaardelijk lief te hebben. En als ik jou íets gun is het dat.



5 signalen die je vertellen dat je innerlijke kind om heling vraagt

Het kan enorm confronterend en ontwrichtend zijn om verbinding te maken met de wanhoop of het verdriet dat je als kind ervaren hebt. Toch kun je alleen zo echte veiligheid en liefde gaan ervaren en je helemaal gegrond voelen in het hier en nu. You’ve got to feel it, to heal it. Maar waaraan merk je dan of je innerlijke kind om heling vraagt?

Let op de volgende 5 signalen.

  1. Je reageert vaak automatisch en erg heftig. Je kan plotseling heel geïrriteerd, boos, gedissocieerd of verdrietig worden zonder precies te begrijpen waarom deze specifieke situatie zo’n sterke respons bij je opwekt.

  2. Je bent erg onafhankelijk en hebt jezelf wijsgemaakt dat je niemand nodig hebt en/of je vindt het moeilijk om hulp te vragen/accepteren.

  3. Je hebt jezelf destructieve coping mechanismen aangeleerd zoals te veel drinken, roken, winkelen, gokken, te veel of te weinig eten, alles uitstellen, zelfbeschadiging etc.

  4. Je hebt last van emotionele en/of mentale gezondheidsproblemen. Denk aan depressie, angst, niet gemotiveerd zijn, vermijdend gedrag, slapeloosheid, concentratieproblemen, etc.

  5. Je komt in relaties steeds dezelfde patronen tegen. Dit wijst meestal op hechtingsproblematiek. Voorbeelden van onveilige hechtingspatronen zijn verlatingsangst, bindingsangst, extreme jaloezie of extreme geslotenheid, jezelf of een ander gaslighten.


6 tips voor jouw helingsproces

Ben je tot de ontdekking gekomen dat jouw innerlijke kind extra liefde en aandacht kan gebruiken? De onderstaande tips helpen je op weg in dit proces. Een proces dat enorm de moeite waard is. Heling is namelijk de sleutel tot alle positieve eigenschappen van je innerlijke kind: nieuwsgierigheid, creativiteit, enthousiasme én het kinderlijke vermogen om onvoorwaardelijk lief te hebben.


1) Verbind je met je rechter hersenhelft

Je mag nu dan wel volwassen zijn, je innerlijke kind reageert vaak niet goed op ingewikkelde, rationele taal. Kinderen communiceren meer via hun emoties, zintuigen en hun lichaam. Probeer uit die linker hersenhelft te komen (die geassocieerd wordt met kritisch denken, logica en woorden) en naar de emotionele expressie, intuïtie en creativiteit van de rechter hersenhelft te bewegen. Ademhalingsoefeningen zijn een goede eerste stap. Adem en ga met je gedachtes naar je rechter hersenhelft. Adem er naar toe, heel bewust en rustig en laat alles los bij het uitademen. Voel wat er gebeurt. Lukt het niet, leg dan je hand op je rechter oor, hersendeel.

Als je wilt kan je het ook aan de linkers proberen en voel goed wat er dan gebeurt.

Links maakt je druk, geeft gedachtes en Rechts geeft rust, maakt je ontspannen.


2) Hele mooie simpele BewustZIJN oefening.

Ga zitten, doe je ogen dicht en laat iemand iets in je hand leggen. Een rozijn, nootje of snoepje. Hoe voelt het, zacht, hard, glad, of rimpellig… voel.

Breng het naar je oor, kan je iets horen, maakt het geluid?

Breng het dan naar je neus, wat ruik je?

Breng het dan naar je mond, maar nog niet kauwen… eerst voelen met je mond, tong. Wat gebeurd er nu?

Dan ga je heel voorzichtig kauwen, beetje bij beetje… wat gebeurt er?

Zo maak je verbinding met al je zintuigen. Je heb nu mindfullness wat gegeten. Doe dit vaker als je even wat rust wilt of dichterbij je jezlef wilt komen.


Plan eens een activiteit in die je als kind leuk vond: tekenen, tuinieren, stripboeken lezen, takjes of steentjes verzamelen gedurende een wandeling…


3) Houd een dagboek bij

Het is belangrijk om een veilige plek voor jezelf te creëren waar je jezelf zonder angst kunt uitdrukken. Koop een mooi boekje waar je vrijuit in kunt schrijven en tekenen. Vraag je innerlijke kind eens hoe het zich voelt, wat het nodig heeft of hoe het een bepaalde ervaring uit het verleden heeft ervaren. Probeer niet te veel als kritische volwassene in te springen. Go with the flow.


4) Waar had je graag meer van gewild?

Schrijf op wat je gemist hebt in je jeugd, zonder je schuldig te voelen of dingen goed te praten. Dat je graag meer waardering, liefde, steun, veiligheid of vrijheid had gewild hoeft niet meteen te betekenen dat je iemand iets verwijt of je je jeugd vreselijk vond. En als dat wel zo is, is dat ook oké. Probeer alle intense emoties die deze oefening met zich mee kan brengen door je heen te laten stromen. Vraag jezelf op tijd wat je nodig hebt om je veilig, geliefd en rustig te voelen. Deze oefening kan je innerlijke kind enorm helpen om zich gezien en gehoord te voelen. En…


5) Geef jezelf wat je hebt gemist

… geef jezelf vervolgens precies wat je vroeger hebt gemist. Als je innerlijke kind ‘verwond’ is is het soms moeilijk om écht te voelen dat je nu volwassen bent en voor jezelf kunt zorgen. Je mag je grenzen aangeven, om hulp vragen, lief voor jezelf zijn, jezelf verwennen, je successen vieren en trots op jezelf zijn. Verzamel vooral mensen in je leven die jou deze zelfde dingen kunnen geven. Maar probeer in de eerste plaats altijd voor jezelf klaar te staan.


6) Werk aan jouw eigen relaties met kinderen

Als je kinderen in je leven hebt, onderzoek dan eens wat ze in je oproepen. Word je soms jaloers of verdrietig? Hoewel het soms moeilijk kan zijn, is het helend voor jouw eigen innerlijke kind om een band op te bouwen met een kind in je leven. Of het nu je eigen kind is of dat van een vriendin of familielid. Koester het, probeer het iets te leren, geef het iets van wat jij vroeger misschien hebt gemist.


Bonustip: verdiep je in het onderwerp



Wat heeft jouw innerlijke kind je te vertellen? Ontdek het in 6 stappen.

Belangrijke gebeurtenissen die tijdens onze kindertijd hebben plaatsgevonden of de gevoelens daarover, beïnvloeden ons elke dag van ons leven, zelfs als we ze niet bewust hebben onthouden. Negatieve overtuigingen, emoties en herinneringen uit onze kindertijd kunnen op latere leeftijd weerstand of blokkades opwerpen. Daarom is het zo belangrijk de tijd te nemen om contact te maken met je innerlijke kind en daar eens naar te luisteren. Werken aan je innerlijke kind kan ons toegang bieden tot het genezen van de oorzaak van talloze problemen die we in ons dagelijks leven tegenkomen.


Hieronder noem ik 6 stappen hoe je effectief kunt communiceren met je innerlijke kind:


Creëer een veilige plek IN jezelf

Je innerlijke kind komt niet naar je toe als het zich niet veilig voelt. Heb een open geest die accepteert, liefheeft en volledig vrij is van oordeel.


Observeer

Je innerlijke kind ziet er exact hetzelfde uit als jou tijdens je jeugdjaren. (Pak eventueel een kinderfoto en hang hem op bijv. bij de spiegel, koelkast, ...) Wanneer hij of zij aan je verschijnt, kijk dan naar hoe ze eruit zien, naar hun gezichtsuitdrukking, naar hun lichaamstaal en wat ze dragen. Het is heel normaal als je innerlijke kind tijdens de eerste paar sessies niet spreken wil. Als dat zo is, dan is dat omdat je tijd nodig hebt om met je innerlijke kind een gevoel van vertrouwen te ontwikkelen. Vertel hen dat ze veilig zijn om te kunnen zeggen wat ze willen zeggen.


Luister

In het begin zal je innerlijke kind duidelijk behoefte tonen om met je te willen spreken. Ze laten je een herinnering zien of een gevoel voelen, of spreken je rechtstreeks aan. Neem op je gemak kennis van alle indrukken die zich tijdens dit proces voordoen. Onderbreek ze niet. Luister maar eens!


Maak verbinding

Dit is het moment voor verbinding. Kijk je innerlijke kind in de ogen. Laat hen weten dat ze geliefd zijn en dat er voor ze gezorgd wordt. Bouw een liefdevolle, vertrouwde relatie met hen op.


Toon dankbaarheid

Bedank hen voor het delen van hun gevoelens met jou. Toon hen tijdens het afsluiten van de sessie je waardering en liefde.


Herhaal

Maak er een gewoonte van regelmatig te controleren hoe je innerlijke kind zich voelt. Heb je het gevoel dat ze meer hebben te vertellen, herhaal dan deze oefening dagelijks gedurende twee weken. Koester je vriendschap met hen zodra het helende werk tussen jullie is gedaan. Vraag hen om advies en deel samen de mooie momenten.

Onthoud om regelmatig verbinding met hen te maken, ze zijn immers een deel van jou. Als je ze de kans en de ruimte biedt, geven ze geweldige adviezen, liefde, nieuwsgierigheid en speelsheid. Verbinding maken met je innerlijke kind helpt je te herinneren wie je werkelijk bent, wat je passies zijn, wat echt belangrijk is in het leven.


Vind je het lastig om op dichterbij Jezelf te komen? Ik help je hier met liefde bij. Vraag gerust een bewustZijn sessie aan, alle info daarover lees je door hier te klikken!

Jouw reis begint hier

 

Jouw reis begint hier

GBB logo vierkant 2017.png

De reis naar Verlichting, Ontspanning,

BewustZijn en Jezelf

 

Openingstijden

Op afspraak van ma t/m za

E. info@goodbodybalans.nl