• Anja Kramer

Vast patronen, controle doorbreken

Hieronder een paar tips, die je misschien kunnen helpen om het ingesleten patroon van controleren, of terugkerende negatieve gedachten en gevoelens, te doorbreken en te oefenen in toelaten.


Word je bewust van je gedachten. Dat is je controle centrum. Schrijf alles op wat er in je opkomt. Niet in discussie gaan met jezelf, niet relativeren, gewoon luisteren naar je gedachten en ze opschrijven.

  • Lees terug wat je hebt opgeschreven. Shocking? Dat is dus wat er in je hoofd allemaal gebeurt. Het zijn deze gedachten en gevoelens die (onbewust) je leven beheersen.

  • Bedenk dat het geen zin heeft om je boos of verdrietig te blijven voelen over dingen en situaties waar je geen invloed (meer) op hebt. Hoe meer aandacht je ze blijft geven hoe meer ze zich zullen verankeren in je bewustzijn. Erken ze, maar als ‘oud zeer’ het is niet meer van ‘nu’.

  • Vervolgens ga je kiezen: wat wil ik loslaten? Of zoals Tolle zegt: ‘welk deel van mijn pijnlichaam wil ik uithongeren?’ Ben een beetje mild voor jezelf. Geef je zelf de tijd, doe het stap voor stap, issue voor issue.

  • Als je weet weet wat je los wilt laten is het een kwestie van experimenteren, zoeken naar de manier die voor jou het beste werkt.

Een paar oefeningen die je kunt proberen:

- Laat de gedachten/gevoelens onder de douche, in het zwembad of in je bubbelbad letterlijk van je af stromen. Zie hoe ze verdwijnen in het putje en voel je schoon en licht. Water heeft letterlijk fysiek reinigende eigenschappen, maar ook op energetisch gebied verricht het wonderen. En elke gedachte of elk gevoel bestaat uit trilling, energie.

- Vraag jezelf: wat heb ik aan deze gedachte/dit gevoel? Helpt het me verder? Wat levert het me op? Als het niets positiefs is, kun je de gedachten makkelijker loslaten: het brengt je immers niets goeds.

- Verzet je gedachten. Denk aan iets leuks, ga naar buiten, onderneem iets nieuws, ga wat doen. Ben opmerkzaam, herken het als zo’n negatieve gedachte de kop op steekt, maar blijf er niet in hangen. Elimineer het bij de wortel.

- Doe een visualisatie oefening. Beeld je in dat de gedachten of gevoelens die je los wilt laten als zandzakken op je schouders liggen. Adem een keer diep in, verzamel je moed en laat het zand, met het uitademen, uit de zakken glijden. Laat het naast je neervallen en loop ervan weg.

Natuurlijk zijn er nog vele andere manieren, probeer gewoon. Het belangrijkste is dat je leert herkennen wanneer je ‘vast’ zit in iets wat met loslaten gebaat is en daarnaar handelt. Dat je niet leeft vanuit angst maar vanuit vertrouwen. Dat je leert dat jouw bijdrage fijn is, maar dat je niet alles zelf en in je eentje hoeft te doen.

Het levert je een lichter leven op. Met een heleboel energie voor alle positieve dingen in je leven die er voor jou toe doen.

Ik wens je veel succes met loslaten en laat me je aanvullende tips zeker weten, want ik kan ze ook nog goed gebruiken!

Jouw reis begint hier

 

Jouw reis begint hier

GBB logo vierkant 2017.png

De reis naar Verlichting, Ontspanning,

BewustZijn en Jezelf

 

Openingstijden

Op afspraak van ma t/m za

E. info@goodbodybalans.nl

© 2020 by MY - Anja | Gedichten: Lichtflits en Anja