top of page
ANJA _ GBB-ineenflits 2-6-17 (1).jpg

Dit is waarom echte verbinding zo belangrijk is (en zo kun je eraan werken)

Je kunt nog zoveel volgers en vrienden op social media hebben: online contact haalt het niet bij echte, real life verbinding. Met anderen, maar ook met jezelf. Wij onderzochten hoe meer verbinding in je leven je geestelijke en lichamelijke gezondheid een boost kan geven. Dat het werkt, ziet ik ook in de praktijk.


Zo gek is dat helemaal niet. Ons hele zijn is opgebouwd uit ontelbaar veel verbindingen. Onze cellen, geest en ons lichaam: allemaal bestaan ze uit verbindingen die dag in dag uit met elkaar communiceren. Zonder die communicatie functioneren we simpelweg niet.


Verbinding = gezond

Als je je verbonden voelt met anderen, komt er oxytocine vrij. Dit hormoon, ook wel bekend als het gelukshormoon, stuurt vervolgens de aanmaak van serotonine aan. Dit stofje geeft je een goed gevoel. Oxytocine en serotonine kunnen stress tegengaan, gevoelens van angst verminderen en mogelijk zelfs de kans op depressie verminderen. Serotonine wordt ook nog eens gelinkt aan je spijsvertering, eetlust, slaap, geheugen en seksuele gezondheid.


Minder angst, meer verbinding

Voor echte verbinding moet je je veilig voelen (Zie Good News Mei 2022). Voel je angst, dan staat je brein in de overlevingsstand en is er geen ruimte voor het aangaan van connecties. Ga maar na: als je je onzeker voelt, bijvoorbeeld op een feestje waar je niemand kent, is het moeilijk om contact te leggen. Voel je je op je gemak, dan ontstaan gesprekken juist vanzelf. Met meer controle over de manier waarop je brein reageert, ben je in staat om vaker betekenisvolle relaties aan te gaan met jezelf en de wereld om je heen. Gelukkig kun je dat zelf een beetje sturen door het activeren van je prefrontale cortex. Dit deel van je hersenen reguleert je emoties, zorgt voor rationele gedachten en helpt je je kalm te voelen.


Zo kun je je hersenen elke dag trainen voor meer verbinding:

1. Dankbaarheid

Bewust nadenken over dingen, mensen of ervaringen waar je dankbaar voor bent, versterkt de rationele, nadenkende kracht van je hersenen. Dankbaar zijn vermindert stress en angst, waardoor je meer controle hebt en dus minder snel op negatieve impulsen reageert. Als er geen stress is, wordt dat deel van je hersenen dat belangrijk is voor het aangaan van verbindingen als het ware ‘aan’ gezet.


2. Diepe ademhaling

Je ademhaling heeft veel invloed op hoe je je voelt. In sp