top of page
ANJA _ GBB-ineenflits 2-6-17 (1).jpg

Waarom dankbaarheid je gelukkig maakt (en zo kun je het trainen)

7 makkelijke tips en affirmaties voor meer dankbaarheid (en dus geluk) in je dagelijks leven


1 Zoek het positieve in het negatieve

Gebeurt er iets negatiefs? Probeer er dan eens anders naar te kijken en zoek naar de positieve kanten van een negatieve situatie. De meeste problemen bieden je namelijk ook een kans om te groeien: daar kun je dankbaar voor zijn.


2 Maak van dankbaarheid een intentie

Als je ’s ochtends een intentie zet, besluit je heel bewust om ergens aandacht aan te geven. Voeg dankbaarheid dus toe aan je ochtendritueel door na het ontwaken tegen jezelf te zeggen: ‘vandaag ben ik dankbaar’…


3 Kijk naar binnen

Ben je nogal kritisch ten opzichte van jezelf en focus je vooral op wat er beter, meer, sneller of mooier zou kunnen? Kijk in plaats daarvan naar wat er bijzonder aan jou is en wees dankbaar voor wie en wat je nú bent. Leg de nadruk daarbij niet zozeer op je prestaties, maar vooral op je kwaliteiten.


4 Kijk naar buiten

En dan niet door het raam, maar naar de mensen om je heen. Wie helpen je, steunen je, vrolijken je op of maken jouw leven op een andere manier mooier? Aan veel dingen raak je zo gewend, dat je vergeet hoe fijn ze eigenlijk zijn. Dat je partner elke ochtend alvast een kop koffie of verse sinaasappel voor je zet, dat je je moeder altijd mag bellen voor advies, die ene vriendin die zo goed kan luisteren: vanzelfsprekend? Zeker niet.


Stel je eens voor hoe je leven eruit zou zien zónder al die fijne gebaren en eigenschappen. En denk ook eens aan de mensen die wat minder dichtbij je staan. De postbode die jou altijd een fijne dag wenst, d