top of page
ANJA _ GBB-ineenflits 2-6-17 (1).jpg

Waarom is minder vaak eten of vasten gezond?

Bijgewerkt op: 23 aug. 2021

Hoe vaak eet jij per dag? Grote kans dat je net als veel anderen elke drie uur wel iets eet, misschien nog vaker. Je hoort vaak dat het ontbijt overslaan niet gezond is, of dat regelmatig tussendoortjes eten móet. Maar kloppen die adviezen wel?


Waarom hebben we ‘geleerd’ dat ontbijten moet? Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat ontbijten gezonder is. Of nodig om ‘je motor te laten branden’. Het ontbijtadvies lijkt vooral in de wereld te zijn geholpen door de voedingsmiddelenindustrie die natuurlijk graag ontbijtproducten verkoopt.


Vasten: een eeuwenoude traditie In veel culturen en religies wordt minder vaak eten of korte of langere periodes van vasten, juist gezien als zeer gezond voor lichaam en geest. Er komen steeds meer wetenschappelijke bewijzen die de heilzame werking van deze tradities bewijzen!

TIEN KEER bewezen gezondheidswinst door vasten


1. Makkelijker afvallen en plateau’s doorbreken (ook rond de overgang!)

Vasten is een geweldige manier om vet kwijt te raken en op gewicht te blijven. Door minder vaak te eten, maakt je minder vaak insuline aan, waardoor het lichaam sneller de vetreserves aanspreekt voor energie. Hoe langer de tijd tussen je maaltijden, hoe meer kans het lichaam heeft om de eigen vetreserves aan te spreken! Daarnaast maakt je lichaam tijdens het vasten meer noradrenaline aan, waardoor je verbranding omhoog gaat. Dus niet omlaag, zoals je zou verwachten. Hierdoor wordt afvallen makkelijker, ook tijdens en na de overgang.


2.Vasten beschermt tegen spierafbraak en bevordert spieropbouw

In tegenstelling tot caloriearme diëten, waarbij je lijf spieren gaat afbreken voor energie, beschermd vasten je tegen spierafbraak. Je lijf maakt gebruik van je lichaamsvet als brandstof en laat je spiermassa met rust. Ook wordt spieropbouw gestimuleerd doordat je lijf meer groeihormoon gaat aanmaken.


3. Vasten vermindert insulineresistentie

Tijdens het vasten maakt je lichaam minder insuline aan; hierdoor neemt insulineresistentie uiteindelijk af. Insulineresistentie is (in de meeste gevallen) de oorzaak van onder andere overgewicht, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en chronische ziekte - ontstekingen. Door insulineresistentie te verminderen verklein je het risico op deze ziekten.


4. Vasten verkleint het risico op diabetes type 2 en helpt diabetes type 2 te verslaan

Uit onderzoeken blijkt dat (deel)vasten een veilig en goed vol te houden middel is voor mensen met diabetes type 2. Vasten zorgt ervoor dat IGF-1, bloedglucose en insuline dalen, waardoor het lichaam gevoeliger wordt voor insuline. Hierdoor neemt het risico op het krijgen van diabetes type 2 af.

Ook voor mensen met diabetes type 2 is (deel)vasten erg effectief. Het zorgt namelijk direct voor verlaging van bloedsuikers en ook voor hen geldt dat hun lichaam gevoeliger wordt voor insuline.


5. Vasten verkleint het risico op hart- en vaatziekten en helpt hart- en vaatziekten te verminderen

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat regelmatig vasten of deelvasten de triglyce