• Anja Kramer

Waarom is minder vaak eten of vasten gezond?

Hoe vaak eet jij per dag? Grote kans dat je net als veel anderen elke drie uur wel iets eet, misschien nog vaker. Je hoort vaak dat het ontbijt overslaan niet gezond is, of dat regelmatig tussendoortjes eten móet. Maar kloppen die adviezen wel?


Waarom hebben we ‘geleerd’ dat ontbijten moet? Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat ontbijten gezonder is. Of nodig om ‘je motor te laten branden’. Het ontbijtadvies lijkt vooral in de wereld te zijn geholpen door de voedingsmiddelenindustrie die natuurlijk graag ontbijtproducten verkoopt.


Vasten: een eeuwenoude traditie In veel culturen en religies wordt minder vaak eten of korte of langere periodes van vasten, juist gezien als zeer gezond voor lichaam en geest. Er komen steeds meer wetenschappelijke bewijzen die de heilzame werking van deze tradities bewijzen!

TIEN KEER bewezen gezondheidswinst door vasten


1. Makkelijker afvallen en plateau’s doorbreken (ook rond de overgang!)

Vasten is een geweldige manier om vet kwijt te raken en op gewicht te blijven. Door minder vaak te eten, maakt je minder vaak insuline aan, waardoor het lichaam sneller de vetreserves aanspreekt voor energie. Hoe langer de tijd tussen je maaltijden, hoe meer kans het lichaam heeft om de eigen vetreserves aan te spreken! Daarnaast maakt je lichaam tijdens het vasten meer noradrenaline aan, waardoor je verbranding omhoog gaat. Dus niet omlaag, zoals je zou verwachten. Hierdoor wordt afvallen makkelijker, ook tijdens en na de overgang.


2.Vasten beschermt tegen spierafbraak en bevordert spieropbouw

In tegenstelling tot caloriearme diëten, waarbij je lijf spieren gaat afbreken voor energie, beschermd vasten je tegen spierafbraak. Je lijf maakt gebruik van je lichaamsvet als brandstof en laat je spiermassa met rust. Ook wordt spieropbouw gestimuleerd doordat je lijf meer groeihormoon gaat aanmaken.


3. Vasten vermindert insulineresistentie

Tijdens het vasten maakt je lichaam minder insuline aan; hierdoor neemt insulineresistentie uiteindelijk af. Insulineresistentie is (in de meeste gevallen) de oorzaak van onder andere overgewicht, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en chronische ziekte - ontstekingen. Door insulineresistentie te verminderen verklein je het risico op deze ziekten.


4. Vasten verkleint het risico op diabetes type 2 en helpt diabetes type 2 te verslaan

Uit onderzoeken blijkt dat (deel)vasten een veilig en goed vol te houden middel is voor mensen met diabetes type 2. Vasten zorgt ervoor dat IGF-1, bloedglucose en insuline dalen, waardoor het lichaam gevoeliger wordt voor insuline. Hierdoor neemt het risico op het krijgen van diabetes type 2 af.

Ook voor mensen met diabetes type 2 is (deel)vasten erg effectief. Het zorgt namelijk direct voor verlaging van bloedsuikers en ook voor hen geldt dat hun lichaam gevoeliger wordt voor insuline.


5. Vasten verkleint het risico op hart- en vaatziekten en helpt hart- en vaatziekten te verminderen

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat regelmatig vasten of deelvasten de triglyceride- en andere cholesterolwaarden kunnen verbeteren. Vasten in combinatie met koolhydraatarm/LCHF kan je dus veel opleveren wanneer je je cholesterolwaardes wil verbeteren! Daarnaast helpt vasten je bloeddruk te verlagen, waardoor je ook een minder groot risico hebt op hart- en vaatziekten.


6. Vasten verbetert je darmflora en kan helpen bij (symptomen van) een prikkelbare darm

Vasten kan ervoor zorgen dat je darmflora verbetert. Zo sterven slechte bacteriën sneller tijdens het vasten, waardoor gezonde bacteriën de kans krijgen weer te groeien. Deze bacteriën spelen een belangrijke rol bij de stofwisseling, voedselvertering en je immuunsysteem. Ook zou vasten klachten als een prikkelbare darm (opgeblazen gevoel en buikpijn) verminderen, vaak zelfs beter dan een doorsnee behandeling.


7. Vasten zorgt voor opruimen en repareren van beschadigde cellen

Door te vasten wordt het proces van opruimen en repareren versterkt. Dit proces wordt ook wel autofagie genoemd. Dankzij autofagie verminder je het risico op onder andere Alzheimer en kanker. Hoe langer je vast, hoe beter je lijf wordt in het opruimen en repareren. Dit wordt onder andere veroorzaakt doordat je minder insuline en IGF-1 en meer glucagon aanmaakt. Je lijf recyclet de afgebroken cel onderdelen om hier nieuwe, gezonde cellen uit te kunnen maken en om hier voedingsstoffen uit te kunnen halen. Wanneer je lijf niet tot autogafie komt, kan dit allerlei ziektes veroorzaken. Uit onderzoeken blijkt dat je na ongeveer 72 uur een totale reset van onder andere het immuunsysteem hebt bereikt.


8. Vasten is goed voor je brein en vermindert het risico op hersenziektes

Niet alleen je lichaam heeft baat bij vasten, ook je brein heeft er voordeel van. Het is bewezen dat intermittent fasting en calorierestrictie je hersenen beschermen tegen genetische- en omgevingsfactoren die normaal voor achteruitgang zouden zorgen van het zenuwstelsel. Dat kan ouderdomsziekten als Alzheimer en de ziekte van Parkinson helpen voorkomen). Ook stimuleert vasten de aanmaak van nieuwe neuronen, houdt het bestaande neuronen langer gezond, beschermt het de hersencellen tegen beschadigingen en ondersteunt het de algehele hersenwerking.


9. Vasten verkleint het risico op kanker en ondersteunt bij kankertherapie

Vasten stimuleert autofagie en andere processen die mogelijk het risico op kanker verminderen. Daarnaast blijkt dat vasten ook kan zorgen voor het verlichten van de bijverschijnselen van de behandeling van kanker. Zo zorgt vasten tijdens chemobehandeling ervoor dat gezonde cellen worden beschermd tegen de chemotherapie en kankercellen juist niet. Dit zorgt er onder meer voor dat mensen die tijdens een chemobehandeling vasten, significant minder bijwerkingen als vermoeidheid en maag- en darmproblemen van deze behandeling ervaren.

Bekijk ook deze video waarin op eenvoudige wijze wordt uitgelegd hoe (deel)vasten kanker kan verslaan. Ook dr. Lemann sprak op de Low Carb Conference 2019 in Denver over de voordelen van vasten tijdens chemobehandeling. Je kan haar presentatie in deze video terugkijken.

Doe dit alleen met goedkeuring van je arts en onder begeleiding.


10. Je blijft langer jong!!

Als klap op de vuurpijl: je leeft misschien zelfs langer! Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de groepen dieren die vastten tot wel 60 procent langer leefden dan de dieren die dat niet deden. Eén van de factoren die meespeelden was de verandering van de ‘Insulin Growth Factor (IGF-1). Deze stof zorgt voor groei in bijna elke cel van ons lichaam. Dit is nodig als we jong zijn, maar als we oud worden kan te veel groei veroudering versnellen. Daarnaast zorgt vasten voor toename van autofagie, wat beschadigde cellen afbreekt en/of repareert en zo je gezondheid bevordert. En ook zorgt vasten voor een betere werking van mitochondria: slecht werkende mitochondria worden in verband gebracht met veroudering.


Bron: Food spring, Mens Health en the new food


Recente blogposts

Alles weergeven

Jouw reis begint hier

 

Jouw reis begint hier

GBB logo vierkant 2017.png

De reis naar Verlichting, Ontspanning,

BewustZijn en Jezelf

 

Openingstijden

Op afspraak van ma t/m za

E. info@goodbodybalans.nl