• Anja Kramer

Waarom ik eind april hebt gekozen om te gaan intermittent fasting

Ik dieet nooit. Was ook nooit nodig. Helaas hebben m’n lovehandles vanaf mijn 45e daardoor iets te veel ‘love’ gekregen, waarop ik besloot mijn eetpatroon om te gooien. Door bewuster te leven, i.v.m. mijn praktijk als “Body en Mind therapeut”, sommige noemen mij bewustmaker. Vond ik het tijd om bewuster te gaan leven.


Mijn lichaam en geest vroegen er om, dus een aantal jaren geleden heb ik besloten om minder alcohol te gaan drinken. Eet ik niet alle dag brood. Ben minder vlees gaan eten, soms vegetariërs. Sla ik tussen de middag de lunch nog wel eens over. Maar deze lifestyle is niet meer voldoende nu ik 52 ben, in de overgang zit en hormonen krijg toegediend. Het allerbelangrijkste is dat mijn lichaam schreeuwde om aandacht.


Tijd voor andere stappen.

Tijdens de overgang kreeg ik veel last van mijn menstruatie, veel bloed verlies (3 weken wel een paar dagen niet en dan weer 2 weken wel… om gek van de worden). Mede hierdoor was ik altijd moe. Totdat iemand mij vertelde over het dicht branden van je baarmoeder oftewel endometriumablatie (endometrium = baarmoederslijmvlies en ablatie = verwijdering) wonderen zou verrichten. In 2019 heb ik mij laten behandelen, maar toen gebeurde het… een dikke buik, ik leek wel 3 maanden zwanger. Ik had veel buikpijn, mijn lijf ging steeds zeerder doen, humeur schommelingen ... en wat blijkt ... nu moet ik ook nog aan de hormonen iets wat ik echt niet wou. Plus helpt dit ook niet echt. Ik blijf last van mijn buik houden en die 3 maanden zwanger zijn is niet veranderd. Ik word er erg onzeker van en zit daardoor steeds vaker niet lekker in m’n vel. Al deze onzekerheid en klachten die ik kreeg. Ik kan het maar moeilijk loslaten. Ik kreeg daardoor steeds meer last van mijn artrose artritis, reuma verschijnselen. Kreeg ontsteking in mijn achillespees, dus heb ik nagedacht en viel het kwartje tijdens de opleiding. Vasten, misschien is dat iets.


Mijn kennende, ben ik in de materie gestapt en ben hierover veel gaan gelezen.

Best interessant, vooral het effect wat het je kan opleveren. Darmreiniging, vasten, ... Na al het lezen heb ik besloten om de eerste 72 uur, 1 keer per dag te gaan eten tussen 12:00 en 20:00 uur. Oftewel Intermittent fasting.

Als in: 1 tot 2 dagen per week 500 calorieën eet, of elke dag tussen 12 tot 20 uur normaal eet. Volgens de wetenschap helpt dit je niet alleen gewicht te verliezen, het verbetert ook je bloedsuikerspiegel, verkleint de kans op hartziektes, zoals in dit artikel staat omschreven punt 2, 6 en 7 waren belangrijk voor mij. (al bestaan er ook nadelen). Klinkt te mooi om waar te zijn, niet? Absoluut. En daarom wilde ik ’t zelf proberen. Mede als het helpt kan ik andere mensen in mijn praktijk weer helpen. Dit is wat ik leerde.

De eerste vast moment

Elke ochtend zit ik 20 min. op de hometrainer er verbrandt dan 200kcal , drink dan een kopje kruiden thee 0kcal en wandel ik een klein half uurtje met Sam, 200kcal. Als ik terug kom van de wandeling een heerlijk bakkie decafé 0kcal. Dan ga ik aan het werk tot ongeveer 13:00. Tussendoor neem ik thee en nog een bakkie koffie. Rond 14:00 ga ik erop uit met Sam. Als ik terug kom neem ik verse uitgeperst jus d’orange en een halve banaan of kwark met blauw bessen en soms ander fruit. De eerste dag heb ik om 18:00 alleen sla, tomaten, paprika en feta met tonijn gegeten.

Het valt best zwaar, zo weinig te eten. Na nog een mooi artikel in Mens Health te hebben gelezen, heb ik besloten om rond 14:00 toch iets kleins te eten en tussendoor rond 15:00, want dan krijg ik vaak hoofdpijn, een zoete snack – pure chocolade wat helpt bij het afvallen en het doet me goed. In de ochtend heb ik nooit veel moeite gehad om niet te eten. De moeilijkheid ligt bij mij aan het einde van de dag / avond. Door rond 18:00 warm te eten en erna nog even te werken, om mijn gedachtes te verzetten, is het goed vol te houden.


Dit is het voor mij, intermittent fasting (IF)

Na anderhalve dag IF kon ik al verschil merken... beetje snel, maar mijn lichaam reageer altijd heel heftig op veranderingen. Supplementen daar moet ik altijd de helft van nemen, anders is het te veel en krijg ik een overkill, waardoor het dan weer averechts werkt. Tijdens de IF ben ik gestopt met de supplementen. Ik moet wel zeker weten of iets werkt toch? Dinsdag 4 mei ben ik geprikt op vitamines en mineralen. Ik ben erg benieuwd naar de uitslag, nog even 14 dagen wachten. (Mineralen en vitamines ga ik binnenkort zelf ook prikken voor cliënten, inclusief uitslag bespreken en supplementen aanraden – nieuwe dienst)


Er wordt gezegd in een van de artikelen dat min. 72 uur vasten of IF, het een mooi resultaat moeten geven. Maar ik heb besloten om na die 3 dagen mijn darmen nog even te reinigingen voor een optimaal resultaat.


Resultaat

Ik ben opgewekter, helderder, heb voor mijn gevoel meer energie, het eten smaak beter en proef ik veel meer, zit beter in mijn vel, slaap beter. Maar het fijnste is dat ik zoveel minder pijn heb in mijn vinger en lichaam heb, dan ik ooit had gedacht. Ben wel wat stijfjes, maar dat is ook logische met al die afvalstoffen die er nu uit komen.


De kilo’s gaan echt heel erg langzaam, maar dat was mijn doel ook niet. Voor de lovehandles doe ik nu buikspier oefeningen. Hopelijk verdwijnen die ook langzaam. Tuurlijk heb je dagen dat het wat minder gaat, zoals vandaag. Maar dat hoort bij het leven en dat is oké.


Omdat ik me zo goed voel, heb ik besloten om pas rond 13:00 a 14:00 voor het eerst te eten, iets kleins. Ik probeer af te wisselen qua eten, creakers, kwark, fruit, sla… en in de avond eet ik gewoon, wat ik normaal ook eet. Wel zoveel mogelijk koolhydraten arm, aardappelen, rijst, pasta met groentes of vlees met groentes – zo min mogelijk alles tegelijk. Ik probeer 600 kcal per dag te eten. Ik ga dit volhouden tot hemelvaart en erna ga ik weer normaal eten. Maar ik heb wel besloten om geen ontbijt meer te nemen, dat voelt zo goed. En blijf ik fietsen en wandelen.


TIP. De calorieën hou ik bij in een app “MyFitnessPal”. Wat super werkt. Alle calorieën van de producten staan erin, je moet alleen even de juiste opzoeken,


Langer termijn

Gegevens over de langetermijneffecten van IF op gezondheid en ziekterisico zijn echter zeer beperkt. Het is dan ook niet mogelijk om aan te geven of IF op de lange termijn risico’s met zich meebrengt. Wanneer je langere tijd afwisselend vast, is het bovendien van belang om goed in te gaten te houden dat je alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgt op de dagen dat je wel normaal eet. Ik zal jullie op de hoogte houden wat de effecten op langer termijn zijn.


"Wanneer je langere tijd afwisselend vast, is het erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgt op de dagen dat je wel normaal eet".


Heb je vragen mail of app gerust.


Lukt het niet of spelen er andere dingen

Elke situatie is weer anders. Als je wel wat hulp kunt gebruiken om inzicht in je eigen situatie te krijgen maak dan een afspraak voor een bewustZIJN sessie (of app naar Anja 06-51087183). Ik help je graag. Je bent het waard!


Ontdek de ruimte, vrijheid en zelfvertrouwen. Deze bewustwording vormt de eerste stap naar jouw oplossing. Het vraagt moed om de eerste stap te zetten. Dagelijks ontmoet ik mensen in mijn praktijk die deze stap hebben gezet. Ze zijn blij dat ze het gedaan hebben. Ze ontdekken nieuwe inzichten, handvaten, ervaren meer rust en het zelfvertrouwen groeit met de dag.


Weer jezelf zijn Ik, Anja Kramer, ben Body & Mind therapeut (BewustMaker), ik kan je begeleiden in jou zoektocht naar “jezelf”. Door het bieden van veiligheid en liefdevolle aandacht, kan ik jou ondersteunen bij jouw reis der “zelfontdekking”. Zodat jij jou reis durft aan te gaan om “weer jezelf te zijn” en beter in je vel te komen.

Ik ben er voor jou

Wij leven in een “hoofdige” samenleving. We verwerken alles via ons denken. Er is weinig aandacht voor het leven in ons lichaam. En dat terwijl ons lichaam zoveel te vertellen heeft. Het laat ons voelen of we energie hebben, of we op ons gemak zijn, of er spanning is, hoe we reageren op leuke of negatieve gebeurtenissen, of we behoefte hebben aan eten, slaap, seks of ... Vanuit ons denken horen we het lichaam gefluister niet. Ons lichaam is heel geduldig, maar als je zijn boodschappen te lang negeert, begint het lichaam te jammeren in spanning, te kermen in een klacht en uiteindelijk te schreeuwen in een aandoening.

Mijn doel is jou te begeleiden naar een bewuster leven, om jou verlichting en rust te laten voelen. In rust ontstaan de beste inzichten, zodat jij in je kracht komt, zelfvertrouwen krijg en jezelf mag zijn om volop van het leven te kunnen genieten. Hopelijk kan en mag ik, Anja Kramer je daarbij net dat op-stapje geven.


Om je verder te inspireren of je die extra zetje te geven heb ik een heel "Good Deal" voor je.

Door aandacht te geven aan je lichaam een geest kan jij ontspannen leven.

Wat wil jij voor jezelf? Ga stappen zetten, want alleen jij kan het veranderen. Zet die stap en maak De reis naar Ontspanning, Bewustzijn en Jezelf






9 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Jouw reis begint hier

 

Jouw reis begint hier

GBB logo vierkant 2017.png

De reis naar Verlichting, Ontspanning,

BewustZijn en Jezelf

 

Openingstijden

Op afspraak van ma t/m za

E. info@goodbodybalans.nl