• Anja Kramer

Vasten kan een positieve invloed hebben op je leven

Feel-good-gewicht

Als je je feel-good-gewicht wilt bereiken, is een verandering in je eetpatroon een belangrijke stap. Maar hoe ziet een gezond dieet eruit? En hoe bereik je een verandering op de lange termijn?


Met intermittent fasting worden je eetgewoonten veranderd, waarin een korte periode van vasten wordt gevolgd door een periode van eten. De meest gangbare methode zegt dat een vastenperiode van 16 uur wordt gevolgd door een periode van 8 uur evenwichtig eten. Als je hierin geïnteresseerd bent, kun je dit artikel van ons eens lezen: Intermittent fasting.


Maar dan kan je natuurlijk ook echt vasten, doe dit wel onder begeleiding. Dit betekent het vrijwillig niet eten van vast voedsel voor een vaste, beperkte periode van meestal 2 tot 4 weken. Dit klinkt in eerste instantie duidelijk, maar er zijn een aantal regels die je bij een vastenkuur in acht moet nemen. Gewoon niet eten, werkt niet. Tijdens de periode waarin je bewust geen vast voedsel eet, moet je ervoor zorgen dat je dagelijkse vochtinname minimaal 2,5 liter is. Drink dan voornamelijk water of ongezoete thee. Daarnaast kun je kleine hoeveelheden calorieën nemen uit verse vruchten- en groentesappen en vers gekookte groentebouillon. De aanbevolen dagelijkse energie-inname is ongeveer 500 kcal per dag.


Voor wie is vasten eigenlijk geschikt?

In feite zowel zieke als gezonde mensen die hun gezondheid willen verbeteren en hun innerlijke balans willen versterken. Voor mensen met een bestaande aandoening is een vastenkuur alleen mogelijk onder medisch specialistisch toezicht. Experts zijn van mening dat vasten veel mensen kan helpen. Zo zou vasten een positieve invloed moeten hebben op het ziekteverloop bij patiënten met overgewicht en diabetes type 2. De lijst van ziektes die baat kunnen hebben bij een helend vasten is lang:

  • Stofwisselingsziektes (overgewicht, suikerziekte)

  • Huidaandoeningen (eczeem, acne, schimmel)

  • Hart- en vaatziektes (bloeddruk)

  • Verteringsproblemen (maag- en darmproblemen zoals verstopping)

  • Schildklieraandoeningen (traag werkend)

  • Chronische verkoudheidsklachten

  • Ontstekingen – reuma, artrose/artritus


Verloop van vasten

Voordat je verder leest: Dit is geen complete instructie, maar schetst een mogelijk verloop van een vastenkuur. Als je heel precies te werk wilt gaan, moet je contact opnemen met een arts of een expert.


Ontlastingsperiode: Het begin van een helend vastenkuur duurt meestal twee tot drie dagen, waarbij je darmen worden gespaard met behulp van licht voedsel en kleinere porties. Voedsel dat geschikt is voor deze ontlastingsdagen is rijst, havervlokken gestoomde groenten en kleine hoeveelheden fruit. Koffie en alcohol zijn in deze fase al een no go.


Vastenperiode: Tijdens de vastendagen mag je alleen ongezoete kruidenthee, water, groentebouillon en fruit- en groentesap drinken. Groenten en fruit uit het vuistje zijn niet toegestaan. Bewegen is tijdens de vastendagen ook heel belangrijk. We hebben het niet over zweterige zware trainingen, maar over ontspannende wandelingen of fietsen.


Vasten onderbreken en opbouwende periode: Om de vastenperiode succesvol af te sluiten is een langzaam opstart van groot belang. Het vasten wordt meestal onderbroken met een geraspte appel of een gekookte aardappel om je maag-darmkanaal niet te zwaar te belasten. Op de volgende dagen eet je kleine porties rijst, groenten en fruit, vergelijkbaar met de eerste dagen. Natuurlijk blijf je water en thee drinken.


Een overzicht van vaak voorkomende bijwerkingen tijdens een vastenkuur:

• Bloedsomloopklachten zoals duizeligheid

• Lichte tot sterke hoofdpijn

• Slechte adem

• Koud hebben

• Droge huid

• Verminderd zicht of wazig zicht

• Opslag van water door vochtophoping


Bijwerkingen die in zeldzame gevallen optreden tijdens een vastenkuur:

Wel als je gevoelig bent en je lichaam heftig reageert op veranderingen.

• Spierkrampen

• Lichte tot sterke rugklachten

• Verstoringen van de elektrolytenbalans, met name een laag natriumgehalte in het bloed (hyponatremie)

• Zeer lage bloedsuikerspiegel (hypoglycemie)


Vasten: de conclusie

Ja, vasten kan een positieve invloed hebben op je leven. Het gebeurt vaak dat gezonde en zieke mensen een meer bewuste lifestyle willen leiden na een vastenperiode. Je richt je specifiek op je eigen behoeften en ervaart het eten en drinken op een geheel nieuwe manier. Zowel lange vastenkuren van enkele weken als korte kuren kunnen zorgen voor meer vitaliteit en vreugde. En toch: vasten is niet voor iedereen geschikt. Voordat je besluit om te gaan vasten, moet je je er echt eens goed in verdiepen.


Bron: Food spring, Mens Health en the new food



7 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

Jouw reis begint hier

 

Jouw reis begint hier

GBB logo vierkant 2017.png

De reis naar Verlichting, Ontspanning,

BewustZijn en Jezelf

 

Openingstijden

Op afspraak van ma t/m za

E. info@goodbodybalans.nl