top of page
ANJA _ GBB-ineenflits 2-6-17 (1).jpg

Intermittent fasting

Bijgewerkt op: 23 aug. 2021

Intermittent fasting is een populaire methode om gewicht te verliezen. Dit is echter geen dieet maar een andere benadering van voeding, en dan vooral de tijden waarop je eet. Intermittent fasting, ook wel periodiek vasten of kortweg IF genoemd, is het stellen van tijden waar binnen je vast. Het vasten houdt in dat je niks eet, en alleen water, koffie, thee of andere calorievrije dranken drinkt. De rest van de tijd mag je eten en drinken zoals je altijd zou doen.


Volgens neuroloog Mark Mattson (hij heeft 35 jaar ervaring met intermittent fasting) … Dit is wat hij zei:

Drink ’s ochtends wat thee of koffie en blijf doorwerken tot 13.00 uur. Sport je vaak? Dan kun je dit het beste doen rond het middaguur. Net na je workout eet je een gemiddeld grote maaltijd (ongeveer 600 calorieën), de rest eet je ongeveer na 3-4 uur (eind van de middag, begin van de avond). Het grootste voordeel is dat je je helder voelt, en je ’s ochtends een stuk productiever bent.'


Dus dat is wat ik deed. Na een paar dagen voelde dit normaal, ik was niet meer chagrijnig van de honger en Mark had gelijk: de mentale energie die je meestal verliest aan eten (voedsel peppen, voedsel plannen, voedsel eten, voedsel afruimen) vloeide door in m’n andere werkzaamheden.


Trek is nog geen honger

Wat helpt? Koffie, thee, een schema en de gedachte dat honger een gevoel is dat komt en gaat. Ga hier overigens niet te ver in: je moet jezelf absoluut niet uit willen hongeren.


Wanneer je je laat ketenen door een dieet zoals Weight Watchers of Sonja bakker, dan heb je eten dat je niet mag eten, punten die je op moet tellen en een checklist van do’s en don'ts die je ongeveer altijd bij de hand moet hebben.

Intermittent fasting regels zijn ontzettend simpel, geen richtlijnen of kookboek en je hoeft tijdens het avondeten ook niet de outsider te zijn. Bier, chocola en friet: prima!


Het voelde echt top. Ik kreeg meer energie en de pijn werd elke dag minder.


Op een lege maag sporten heeft bijzondere voordelen

Ik sportte nooit op een lege maag. Bij wijze van ongeschreven regel zorgde ik dat er altijd wat brandstof in de tank zat. Blijkt nu toch dat sporten op een lege maag voor me werkt. In plaats van dat ik me duizelig voelde, had ik meer energie. Extra voordeel: de wetenschap laat zien dat sporten op een lege maag je vetverbranding kan versnellen. Win-win.


De weegschaal maakte geen duikvlucht, maar dat is oké

Ik zou graag willen zeggen dat ik 5 kilo ben kwijtgeraakt, maar mijn lichaam werkt nou eenmaal niet meer zo. Ik eet nu minder en kan beter met m’n hongergevoel omgaan. Op de lange termijn zal dit ongetwijfeld leiden tot meer verloren vet.