top of page
ANJA _ GBB-ineenflits 2-6-17 (1).jpg

Hoe moet je mediteren ? Adem in, adem uit

Bijgewerkt op: 23 aug. 2021

Je hoeft geen wierook te branden of een gewaad aan te trekken. Je kunt gewoon thuis mediteren, zittend op een stoel of liggend op bed én met je normale kleren aan.


Focus op je ademhaling en denk aan niets

Tijdens het mediteren probeer je volledige stilte in jezelf te ervaren. Dit kun je doen door je aandacht ergens op te richten, bijvoorbeeld op je ademhaling. Wees je bewust van de lucht die door je neus naar binnen stroomt en de lucht die door je mond of neus (beter) weer naar buiten gaat; voel het op en neer gaan van je buik en je borstkas.


Dwalen je gedachten af naar iets anders dan je ademhaling (je boodschappenlijstje, die nieuwe projectmanager of de kramp in je voet)? Merk op zo’n moment de gedachte op zonder oordeel. Laat hem gaan en richt je aandacht weer op je ademhaling. Hoe vaker je dit doet, hoe beter en makkelijker je gaat ervaren dat er steeds minder gedachten zijn die je afleiden.

Tijdens meditatie verdring je dus geen gedachten. Je denkt niet: “oh, ik moet nu terug naar mijn ademhaling, niet aan die to-dolijst denken, niet denken”. In plaats daarvan merk je de gedachte op en laat je hem gewoon varen.

Hoe lang en hoe vaak mediteren?

Begin gewoon eens elke dag of om de dag met 5 minuten en probeer dat vol te houden.

Begin klein, maar probeer wel direct regelmaat in je meditaties te krijgen. Het is fijn als je kunt ontspannen door een meditatie als je bijvoorbeeld veel stress voelt, maar je wilt van meditatie het liefst een leefstijl maken. Als je elke dag even mediteert, train je je mind en werk je aan een preventieve manier tegen stress, onrust en chaos.


Soorten meditaties

Net zoals er bij yoga onderscheid is tussen verschillende oefenvormen, bestaan er ook verschillende meditatie oefeningen. Niet één meditatievorm is de juiste. Het zijn verschillende methoden die je jezelf eigen kunt maken en die je zelfs af kunt wisselen. Dit zijn een aantal voorbeelden:


Voordat je begint, adem je eerst 3 x diep in via de neus en uit via de mond. Laat dan alles los, blaas alle ellende, spanning, frustratie uit.

Adem dan 3 x diep in via de neus en via de neus weer uit, voel de ontspanning. Voel de adem, frisse lucht naar binnen gaan, volg het en ontspan. Adem dan rustig, heel rustig uit.


Ademhalingsmeditatie

De naam zegt het al: bij ademhalingsmeditatie speelt je ademhaling een belangrijke rol. Door te focussen op je ademhaling, breng je je aandacht naar het ‘hier en nu’ en word je geest stil en ontspannen. Je hebt je ademhaling altijd bij je, dus je kunt deze meditatievorm altijd en overal toepassen!


Bewegingsmeditatie

Vind je het moeilijk om stil te zetten? Tijdens bewegingsmeditatie breng je je lichaam tot rust door te bewegen; bijvoorbeeld door te lopen of dansen. Je lichaam ontspant zich door heel bewust elke beweging uit te voeren. Je hoeft dus niet stil op een matje te zitten, maar je kunt ook lekker de natuur in en tijdens het wandelen een meditatieve staat bereiken.