top of page
ANJA _ GBB-ineenflits 2-6-17 (1).jpg

Welk Ayurveda type ben jij? Kapha, Pitta of toch Vata?

Bijgewerkt op: 23 aug. 2021

Eerst wat achtergrondinformatie: Ayurveda wordt als 5000 jaar oud systeem wel omschreven als ‘moeder der geneeswijzen’. Je kunt Ayurveda echter ook zien als ‘kunst van het leven’ omdat het een complete benadering is voor het verzorgen van lichaam en geest. Het is een universeel systeem dat in het westen steeds populairder wordt. Binnen de Ayurveda gaat men er van uit dat je als mens van nature gezond en gelukkig bent. Invloeden uit je omgeving en je leefwijze kunnen je echter uit balans brengen. Ziekte en ontevredenheid liggen dan op de loer.


De 3 dosha’s: Kapha, Pitta en Vata

Om terug te keren naar je natuurlijke staat, kijkt de Ayurveda eerst naar wat voor body/mind type je bent én hoe deze verschillende dosha’s (Kapha, Pitta, Vata) in jouw lichaam en geest verdeeld zijn. Voor iedere dosha gelden andere adviezen op het gebied van lifestyle, voeding, beweging en ontspanning. Wanneer je verder leest zul je jezelf waarschijnlijk herkennen in één of twee types. De meeste mensen zijn namelijk een combinatie van twee dosha’s.


Ayurveda type 1: Kapha

Kapha’s zijn zorgzaam, invoelend, tevreden, liefdevol en vol vertrouwen en geduld. Deze dosha is goed geaard, nuchter en heeft vaak een voorliefde voor luxe en comfort. Kapha’s bieden hun vriendinnen een oprecht luisterend oor en staan altijd voor iedereen klaar. Ook in materiële zin zijn ze vrijgevend. Stressbestendig is een andere belangrijke eigenschap van dit body/mind type. Kapha vrouwen hebben een zachte gladde huid, ronde vrouwelijke vormen en zijn vaak goed bedeeld. Als je tot dit type behoort ben je gemaakt om kinderen op de wereld te zetten.


Gezondheid

Een sterk gestel is typerend voor dit dosha-type net als een goed uithoudingsvermogen, maar dit betekent niet dat Kapha’s onkwetsbaar zijn. Overgewicht is vaak een probleem voor de Kapha-constitutie, want door een trage stofwisseling vliegen de kilo’s bij een verkeerd eetpatroon er zo aan. Als je een Kapha-constitutie hebt, dan worden de voedingstoffen uit jouw maaltijden goed door je lichaam opgenomen en kun je daardoor zelfs volstaan met slechts twee maaltijden per dag. Lichte, droge en verwarmende voeding is het beste. Denk aan toast, granen (geen tarwe) en bonen, gedroogd fruit als rozijnen en vijgen, geitenmelk en geitenkaas. Geen vette zuivel, noten, chocolade, koek en gebak, ook al zijn Kapha’s hier doorgaans gek op. Groenten als asperges, broccoli en witlof zijn goed en deze moeten het liefst gestoomd worden of bereid worden in zonnebloemolie. Om ’s ochtends op gang te komen, is een kop koffie een prima idee. De smaken scherp, bitter en wrang zijn balancerend voor Kapha. Kapha-kwalen zijn onder andere verkoudheid, bronchitis, een hoog cholesterol en een vette huid.


Sport en ontspanning

Kapha-vrouwen zijn meestal niet erg sportief, maar wat vaker aan sport doen is wel heel goed voor je als jij tot dit dosha-type behoort. Vooral wat zwaardere vormen van beweging zijn goed, zoals krachttraining, aerobics, joggen, klimmen en roeien. Ook een yogavorm met veel beweging past bij Kapha’s. Kapha-vrouwen hebben het meeste baat bij droge en wat steviger vormen van massage.