ANJA _ GBB-ineenflits 2-6-17 (1).jpg

Hoe de helende energie van de herfst je kan helpen bij loslaten

De herfst staat voor velen symbool voor een donkere en duistere periode. Ik moet eerlijk bekennen dat het lange tijd ook niet mijn favoriete seizoen was. Tot ik een paar jaar terug ontdekte dat de herfst mij hielp om los te laten wat me niet langer dient.


Van vasthouden naar loslaten

Als controlefreak blijft loslaten voor mij een leerpunt. En dan heb ik het niet alleen over loslaten van situaties, spullen en mensen, maar ook over het loslaten van gedachten en vaak vastgeroeste patronen. Loslaten riep (in mijn hoofd) een gevoel van controleverlies op. Toch voel ik de laatste tijd dat loslaten mij meer ruimte brengt dan blijven vasthouden. De wereld en het leven zijn immers steeds in verandering. Controle is dus een illusie.


5 tips die helpen om los te laten


Neem een zuiverende douche

Laat je zorgen/gedachten onder de douche letterlijk van je af stromen. Zie hoe ze verdwijnen in het putje en voel je lekker schoon en licht. Water heeft fysiek reinigende eigenschappen, maar ook op energetisch gebied verricht het wonderen. Ook water drinken helpt je om je lichaam te reinigen. Zorg er dus voor dat je ook gedurende de dag voldoende water drinkt.


Herken negatieve gedachten en gevoelens

Benoem ze en stel jezelf de volgende vragen:

Wat heb ik aan deze gedachte/dit gevoel?

Helpt het me verder?

Wat levert het me op?


Als het niets positiefs is, kun je de gedachten makkelijker loslaten: het brengt je immers niets goeds. Blijf niet hangen in de negatieve spiraal, maar zet tegenover elke negatieve gedachte 3 positieve gedachten. Je kunt je gedachten ook afleiden door iets te gaan doen. Ga sporten, poetsen, opruimen (zie hieronder) en laat je gedachten vrij!


Ga opruimen: Echt, het werkt!!!

Opruimen werkt voor mij vaak therapeutisch en betekent letterlijk loslaten van spullen die niet langer dienen. Het schept ruimte en zorgt voor rust, niet alleen in je woning, maar ook in je hoofd.


Ga de natuur in

Ga naar buiten en bekijk de bomen. Zie hoe ze met schijnbaar gemak hun bladeren laten vallen. Ga bij een boom zitten en voel je één met de natuur.


Schrijf je zorgen van je af

Schrijven is voor mij een belangrijke uitlaatklep. Door je zorgen/gedachten op te schrijven, heb je ze al voor een deel losgelaten. Zorg er echter wel voor dat het geen zaag- en klaagboek wordt, maar buig je gedachten ook op papier om naar het positieve. Een ander krachtig ritueel is om hetgeen je wilt loslaten op te schrijven en dit briefje te verbranden.


Loslaten is een proces

Loslaten is een proces van bewustwording. Het vraagt oefening en geduld. Veel geduld, merk ik bij mezelf. Het is een evenwichtsoefening met vallen en opstaan. Wees lief en mild voor jezelf. Het belangrijkste is dat je voor jezelf kan herkennen wanneer je vastloopt. Loslaten betekent ook vaak accepteren, het aanvaarden van de situatie en jezelf als mens. Er is nog niemand in geslaagd om te vechten tegen de werkelijkheid.


Loslaten levert je een lichter en vrijer leven op.

Met ruimte voor de dingen die er echt toe doen!



Bezinning en naar binnen keren:

13 selfcare tips om de herfst door te komen

De herfst is een tijd van bezinning en naar binnen keren. Het is het ideale seizoen om rustig aan te doen en even tijd voor jezelf te nemen. Zelfzorg is in deze periode erg belangrijk. Bij zelfzorg integreer je bepaalde acties in je dagelijks leven die bijdragen aan jouw geluk. Ik heb 13 tips geschreven om de herfst goed door te komen.


Aardig zijn voor jezelf

Zelfspot of kleinerende gedachten over jezelf zoals “ik ben niet goed genoeg, domme kip dat ik ben” enz… zijn woorden en gedachten waar je niet gelukkig van wordt. Door hard te zijn voor jezelf, leg je de lat onnodig hoog, word je veeleisend naar jezelf toe, keur je jezelf af en verlies je contact met de zachtste kant van jezelf. Tamara Levitt leerde me met deze 3 zinnen zachtheid in mezelf toe te laten: “May I be happy, may I be safe, may my heart feel peace”.


Body Self-Care Barometer

In mijn blog en tijdens de behandelingen “Waarom luisteren naar je lichaam altijd een goed plan is” laat ik de jou stilstaan bij de noodzaak om met aandacht naar je lichaam te luisteren. Ik gebruik hiervoor de bodyscan: een oefening die in mindfulness gebuikt wordt. Het leuke aan deze oefening is dat het slechts 10 minuten van je tijd neemt en je dit zittend of liggend kan doen. Nadat je even de tijd hebt genomen om je lichaam zonder oordeel rustig waar te nemen, laat ik je stilstaan bij enkele vragen. De Body Self-Care Barometer is een tool die ik gebruik om beter inzicht te krijgen hoe het echt lichamelijk met je gaat en vooral, wat je nu kan doen om jezelf de beste zorg te geven.


Comfy

Lang leve de geitenwollen sokken! Dankzij de term ‘Hygge’, heeft gezelligheid een hele nieuwe dimensie gekregen. Als de dagen korter worden en het buiten koud is, groeit onze behoefte aan huiselijke warmte. Lekker gezellig onder een dekentje zitten, met een kopje warme chocolade of thee, een goed boek, ontspannende muziek op de achtergrond en comfortabele kleding; een ideale manier om een rustig moment door te brengen.


Digitale Detox

Sociale media en internet zijn als een pretpark voor onze hersenen. We scrollen door een eindeloze “feed” aan informatie, foto’s, amusement, afleiding en gevoel van verbondenheid. Voor bijna elke vraag die je hebt is een antwoord beschikbaar op internet. Kortom, we spenderen ontzettend veel tijd op het internet. Gun je hersenen af en toe ook wat rust, zodat de prikkels die waargenomen worden gedurende de dag, verwerkt kunnen worden zonder dat je hersenen overuren moeten draaien. Een groot voordeel is, dat je beter en dieper slaapt, als je 2 uren van te voren die online bezig bent.


Einstein

Als fysicus was Einstein “begeistert” door energie. Zijn quote “No problem can be resolved from the same level of consciousness that created it” geeft heel duidelijk weer dat om de beste versie van jezelf te worden er ook een shift in bewustzijn nodig is. Zolang je vasthoudt aan oude patronen, ontzeg je jezelf de kans om op een bevrijdende manier in het leven te staan.


Focus

Als je begint met meditatie, leer je met focus je ademhaling te volgen. Door je aandacht op één punt of aspect te richten, wordt het stiller in je gedachten en kan je komen tot mooie diepe inzichten.. Ook op het werk kan focus belangrijk voor je zijn: stel je moet een project uitwerken en je bent omgeven door collega’s die van afleiding houden. Door jezelf af te zonderen, ver van alle afleiding, kan jij je beter concentreren en gefocust verder werken aan jouw taak.


Grenzen aangeven en bewaken

Durf nee of stop te zeggen, uiteraard op een respectvolle manier. Geef aan wanneer het voor jou te veel wordt, zowel op het werk als privé. Zorg ervoor dat je emmer niet overloopt en geef tijdig aan wanneer het voor jou genoeg is of waar jij tijd en ruimte voor jezelf nodig hebt. Zeg bijv. Ik vind dit niet fijn… Ik vind het niet fijn dat je dit zegt of doet, je doet me pijn of het maakt je verdrietig… Liefdevol je grenzen aangeven, is in het begin lastig, maar hoe vaker je het goed, hoe makkelijker het je afgaat en uiteindelijk zullen ze het respecteren en niet meer doen.


Hobby

Geeft je werk niet de voldoening die je zoekt? Maak dan zeker tijd voor een hobby. Hobby’s zijn een geweldige manier om uiting te geven aan talenten plus het geeft je voldoening en energie. Of het nu in de tuin werken is, sporten, een creatieve of artistieke hobby of actief zijn bij een vereniging, hobby’s kunnen een essentiële aanvulling zijn in het leven en zijn een kanaal om spanning uit je lijf af te voeren.


Investeer in jezelf

Investeren in jezelf is erkennen dat je het waard bent om geld aan uit te geven. Net zoals je met plezier een cadeautje koopt voor iemand die je genegen is, is investeren in jezelf als een mooi cadeau krijgen. Volg een cursus, schenk jezelf een ontspannende massage, ga naar de kapper om terug wat schwung in je haar te brengen, geef je geld met plezier aan jezelf uit. Heb je het financieel niet breed? Er zijn heel wat zaken die je gratis kan doen of met een mooie korting kan verkrijgen.


Journaling

Journaling (dagboeken) helpt je om helderheid te scheppen in je gevoelens en gedachten. Persoonlijk vind ik het een zeer waardevolle manier om meer inzicht te krijgen in bepaalde situaties. Indien we kijken naar zelfzorg vanuit de 5 dimensies, is deze een tip die ik zowel bij zelfzorg voor de geest als voor de ziel geef. Een Gratitude Journal is een mooie oefening naar dankbaarheid voor wat je hebt maar evengoed wat je wenst. Schrijf vandaag al waar je morgen dankbaar voor bent, ook al heeft het zich nog niet in je realiteit gemanifesteerd. Waar beter kun je in schrijven dan in het mooie Inspirerend Leven Journal?


Kleur jezelf zen

Als je dacht dat kleuren voor kinderen is, dan is het tijd om het creatieve kind in jouw aan het werk te zetten! Door je aandacht te richten op het kleuren binnen de lijntjes, staat je focus op scherp! De stroom aan gedachten worden nu even stil gelegd terwijl jij je zen kleurt.


Loslaten wat je niet meer dient

We houden vast uit angst, schaamte, gemis, schuldgevoel, belemmerende overtuigingen, gevoel van verantwoordelijkheid enz. Vasthouden weegt zwaar door, emotioneel maar ook fysiek en energetisch. Loslaten wat je niet (meer) dient, geeft ruimte. Ruimte voor vernieuwing, nieuwe ervaringen, nieuwe opportuniteiten, nieuwe inzichten en vooral, het geeft je vrijheid.


Minder moeten, meer mogen

Een drukke agenda is voor heel wat mensen een statussymbool, een teken van populariteit. Dat kan leuk zijn, zolang je in die drukke agenda voldoende tijd voor jezelf maakt. Bij zelfzorg gaat het niet om dingen die je moet doen maar dingen die je kan of mag doen en bijdragen tot jouw algemeen welzijn. Meer en meer mensen vinden de weg naar een minder gejaagd leven, een leven met tijd voor zichzelf, voor contemplatie en tijd om te genieten van het niets moeten doen.


Er zijn meer tips, later misschien mee. Of kijk op de Good News en lees lekker verder…


7 weergaven0 opmerkingen

Jouw reis begint hier

 

Jouw reis begint hier

GBB logo vierkant 2017.png

De reis naar Verlichting, Ontspanning,

BewustZijn en Jezelf

 

Openingstijden

Elke dag vanaf 8:00

E. info@goodbodybalans.nl