top of page
ANJA _ GBB-ineenflits 2-6-17 (1).jpg

Dankbaarheid als levenshouding, zo doe je dat (en dit levert het je op)

Dankbaarheid helpt je positief te zijn. Het is een goede manier om je te blijven verbazen over de mooie en fijne dingen in het leven. En dat verbetert je humeur én je gezondheid. Juist in heftige tijden is het belangrijk af en toe even een stap terug te nemen en te kijken naar wat je wél hebt in het leven.


Is het glas bij jou eerder halfleeg dan halfvol? Optimisme kun je leren!

Dankjewel zeggen als je partner boodschappen heeft gedaan. Je gelukkig prijzen met die fijne collega, met het dak boven je hoofd en het verse kopje koffie voor je neus. We weten wel dat het ‘goed’ is om dankbaar te zijn, maar in de waan van de dag schiet het er vaak bij in. Toch is het voelen en tonen van dankbaarheid een van de eenvoudigste manieren om je in korte tijd een stuk gelukkiger te voelen, om stress te verlagen en om je sociale contacten te laten bloeien.


Dagelijks bewust dankbaar zijn, maakt gelukkiger. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat dankbaarheid je helpt om meer positieve emoties te hebben, fijne ervaringen te koesteren, je gezondheid te verbeteren, beter om te gaan met tegenslag en sterkere relaties op te bouwen.


Maar soms lukt het niet altijd om stil te staan bij al die kleine en grote dingen waar je blij mee bent. We hebben het zo soms zo druk met to-do-lijsten afvinken dat we veel momenten om dankbaar voor te zijn zelfs amper opmerken. Neem jij onbewust bijzondere gebaren en gebeurtenissen voor lief? Deze simpele methodes helpen je om elke dag dankbaar te zijn voor al het goede in je leven.


Het onderkennen van het goede dat je al hebt in je leven, is de basis voor alle overvloed. – Eckhart Tolle


Dankbaarheid zijn en, in de geest van het inzicht dat ‘alles wat je aandacht geeft, groeit’ zijn het evenzoveel ingangen om meer ruimte te maken voor dankbaarheid in je leven.


1 Tevredenheid over je huidige leven

Mijn oma zei het al altijd: ’alles waar ‘te’ voor staat is niet goed – behalve ‘tevreden’’. Probeer stil te staan bij ervaringen die je nu hebt. Een maaltijd, een dak boven je hoofd, een zonsondergang, schoon drinkwater zijn, een film – kortom, de dingen die we altijd voor vanzelfsprekend aannemen.


2 Ruimte voor ontzag en verwondering

Een regenboog, een mooi landschap, bomen, de zee, de sterrenhemel – al die momenten dat je om je heen kijkt en ‘wauw’ zegt, zijn momenten van dankbaarheid.


3 Positieve vergelijkingen

Als je altijd kijkt naar mensen die meer hebben dan jij, leidt dat al snel tot ontevredenheid. Denk dan liever de andere kant op: je had in je leven ook veel sléchter af kunnen zijn – die vergelijking zorgt juist voor gemoedsrust.