15 tips om je immuunsysteem te versterken

Je immuunsysteem beschermt jouw tegen ´niet ziek´ worden

Ons immuunsysteem hebben we hard nodig. Het beschermt ons lichaam tegen infectieziekten veroorzaakt door bacteriën, virussen, schimmels en parasieten. Wanneer het immuunsysteem verzwakt is, hebben deze infectieziekten meer kans om toe te slaan en ons lichaam te verzwakken. Het immuunsysteem versterken is daarom noodzakelijk om gezond en energiek te blijven.

 

Een verzwakt immuunsysteem

In geval van een verzwakt immuunsysteem neemt je weerstand af. De kans dat u ziek wordt, is dan groter. U kunt bijvoorbeeld eerder een verkoudheid of griepje oplopen, maar ook ernstigere aandoeningen krijgen. Een verzwakt immuunsysteem kan bijvoorbeeld leiden tot chronische aandoeningen, zoals een stofwisselingsstoornis. In de meest ernstige gevallen kan een verzwakt immuunsysteem zelfs leiden tot bepaalde auto-immuunziekten. 

Wat kunnen we doen om ons immuunsysteem te versterken

Reeds honderden, duizenden jaren hebben onze voorouders gebruik gemaakt van middelen uit de natuur om onszelf te beschermen tegen ziekte, onze afweer te versterken, onszelf te helen en te genezen. 

Waarom is er zo weinig interesse voor? 

Welke firma is geïnteresseerd in het investeren van miljarden euro’s in een studie over een plant of natuurlijk geneesmiddel, als daar achteraf geen patent op genomen kan worden, en de vruchten van die dure investeringen zomaar door anderen geplukt kunnen worden.

Kunnen we het ze verwijten?

 

Onze immuniteit ondersteunen, 15 tips om je systeem te versterken!

 

1. Huis-, tuin-, en keukenmiddeltjes ter ondersteuning van de immuniteit en ter bestrijding van infecties

  • Look

  • Tijm

  • Salie

  • Oregano

  • Basilicum

  • Oost-Indische kers

  • Paddenstoelen (shiitake, reishi, maitake, coriolus versicolor, maar ook de gewone champignon!)

  • Gember

  • Groene thee

  • Zwarte bessen (cassis)

  • Vlierbloesems en -bessen

  • Vitamine C-rijke groenten en fruit (citrusvruchten, kolen, rode en gele paprika’s, chilipepers, verse peterselie, tuinkers, kiwi, ananas, bieslook…) – liefst zo weinig mogelijk bewerkt en verhit. Hoe langer bewaard in de koelkast, hoe minder vitamines erin.

 

2. Doe zonlicht op!!!

  • In dit seizoen is de UV- index nog zo laag dat je zonder schade kan zonnebaden. Stel ook je longen, buik…. bloot aan zonlicht, zonder zonnecrème. Zonlicht stimuleert de vitamine D-productie, onze melatonine-productie, maar herstelt ook de elektro-magnetische balans in onze cellen (zie het werk van Dr. Zane Kime en F.A. Popp).

  • Mensen, die niet goed tegen de zon kunnen, hebben meestal een tekort aan goede vetzuren. Neem enkele soeplepels lijnzaad-, perilla- inca inchi- olie bij per dag (niet verhitten!) of neem een supplement bij van algenolie of spirulina. Ook noten, pitten en zaden leveren goede vetzuren.

 

3. Beweeg voldoende, wandelen stimuleert het lymfesysteem en de immuniteit. 

 

4. Drink voldoende water.

Koffie, alcoholische dranken en zwarte thee onttrekken water aan de lichaamscellen. Drink er altijd water bij.

 

5. Kruiden en supplementen ( ga voor kwaliteit: je gespecialiseerde apotheek of natuurwinkel kan je hierbij zeker helpen)

  • Echinacea

  • Cat’s Claw

  • Astralagus

  • Betaglucanen (o.a. uit paddestoelen)

  • Vitamine C (liefst in een natuurlijke vorm zoals uit rozebottels, acerola, camu camu, amlabessen…)

  • Vitamine D

  • Propolis (de natuurlijke lijm die bijen gebruiken)

  • Zink (in een goed opneembare vorm)

  • Selenium ( of eet elke dag 5-10 Braziliaanse of para-noten)

  • Colloidaal zilver

  • Kombucha (koop kombucha met levende bacteriën in!)

  • (Water)kefir

  • Spirulina

  • Etherische oliën verdampen in je huis en slaapkamer: tijm (thymol), salie, oregano, basilicum, jeneverbes, eucalyptus, tea tree…)

 

6. Zorg voor een gezonde darm

(80 % van het immuunsysteem bevindt zich ter hoogte van de darmen!):

  • Gebruik regelmatig gefermenteerde producten rijk aan lactobacillen ( zuurkool, gefermenteerde groenten, shoyu, tamari, tempeh, natto, miso, appelazijn, amandel- of cocosyoghurt, kombucha, waterkefir….).

  • Probeer voldoende vezels uit groenten te eten (voeding voor goede darmbacteriën) – langzaam opvoeren om winderigheid te vermijden

  • Beperk dierlijke producten (melk, kaas, vlees) en bewerkte voeding rijk aan additieven en met weinig voedingswaarde

Eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt, zo mogelijks biologisch. Vul 70 – 80 % van je bord met groenten. Beperk brood.

 

7. Vermijd het gebruik van suiker – suiker verlaagt de weerstand

  

8. Vul je micronutriënten aan zodanig dat je lichaam al zijn stofwisselingsprocessen optimaal kan uitvoeren. 

  • Verse groentesappen (makkelijk verteerbaar!) of greens (in poedervorm – tarwegras – spirulina…) leveren zeer veel voedingsstoffen (vitamines, mineralen, enzymes…) en helpen ontgiften

  • Kiemen (makkelijk zelf te kweken) 

 

9. Neem regelmatig een koude douche – dit versterkt het immuunsysteem ( laat je lichaam geleidelijk wennen aan de koude, maak eerst je benen en borst nat – bouw op)

 

10. Doe frisse lucht op, ventileer je huis. Bepaalde ademhalingsoefeningen versterken het immuunsysteem (voor de durvers https://www.wimhofmethod.com/)

 

11. Zorg voor voldoende slaap en rust. Stel je bloot aan natuurlijke elektro-magnetische straling (wandelingen in de natuur, aarden, in de tuin werken…) ter compensatie van WIFI, DECT, 4G, electrosmog…

 

12. Koorts heeft een functie, stimuleert het immuunsysteem en helpt

  • door het verhogen van de lichaamstemperatuur

  • virussen en bacteriën te doden.

Gebruik alleen koortswerende middelen wanneer de malaise te groot wordt. Neem bij voorkeur paracetamol (tot 2-3 g/dag), aangezien NSAID’s (ibuprofen, diclofenac….) mogelijks de kans op ernstige bijwerkingen tijdens een virale infectie vergroten.

 

13. Onderzoek heeft aangetoond dat emoties zoals dankbaarheid en vreugde het immuunsysteem positief beïnvloeden. Zoek redenen om dankbaar te zijn, kijk naar comedies, richt je focus op wat wel goed loopt….

 

14. Meditatie en relaxatie-oefeningen hebben een positief effect op het immuunsysteem. (download GRATIS mijn E-book Good Relax voor 5 mooie meditatie vormen, kies zelf welke goed bij jouw past)

 

15. Geniet van deze weken van “verplichte rust”. Wij zijn met ons allen al zo vele jaren gericht op de buitenwereld, op presteren, ons waarmaken naar anderen toe, onze vervulling buiten ons te zoeken, dat we vergeten zijn hoe goed het bij onszelf kan zijn, in onze intieme kring en familie…

 

“We zijn in oorlog”, zei de Franse president Macron. Als dat zo is, dan is het niet met deze onzichtbare, microscopische vijand, maar met onze huidige visie op ziekte en gezondheid, waarin weinig aandacht is voor de basis van gezondheid: voeding, natuurlijke medicijnen en levensstijl. In plaats van weerloze slachtoffers te zijn, wordt het tijd onze verantwoordelijkheid op te nemen, onze zelfredzaamheid te vergroten, ons terug te empoweren i.p.v. ons te laten beklemmen door angst. We zijn niet weerloos overgeleverd, laat ons focussen op wat we wél onder controle hebben.

 

Is het geen tijd om een aantal vragen te stellen? Om een mentaliteitsshift te overwegen?

 

Bron - Hilde De Smet

 

In 2002 studeerde Hilde De Smet af als arts aan de KUL. Na één specialisatiejaar anesthesiologie, startte ze haar opleiding huisartsgeneeskunde aan de RUG. In haar praktijk in Meerbeek, Kortenberg, werkte ze vooral met natuurlijke en complementaire therapieën. Sinds september 2019 geeft ze seminaries over gezondheid en vitaliteit.

GoodBodyBalans, aandacht voor jouw lichaam en geest

Ontspannen leven, wie wil dat nu niet!

 

Vindt de rust en balans in je leven. Dat is zoveel meer genieten!

Ik hou je graag op de hoogte van inspirerend Good News, met GRATIS tips,

oefeningen, video´s, blogs om bewuster te leven, meer bewegingsvrijheid

te krijgen, ontspannender en meer te genieten van jouw leven.

Meldt je dan aan voor mijn nieuwsbrief Good News.

Jouw reis begint hier

 

Jouw reis begint hier

GBB logo vierkant 2017.png
Openingstijden

Op afspraak van ma t/m za

E. info@goodbodybalans.nl

De reis naar Verlichting, Ontspanning,

BewustZijn en Jezelf

 

© 2020 by MY - Anja | Gedichten: Lichtflits en Anja